Je scheidt het afval bij de bron, dus daar waar het afval ontstaat.

Koop jij een doosje groenten dan is dat als geheel nog geen afval.

Wanneer de groenten op zijn en jij wil het doosje weggooien dat wordt dat doosje op dat moment afval.
Wanneer je dán aan afvalscheiding doet, dan noemen we dat "bronscheiding van afval".

De tegenhanger is "scheiding achteraf".

Hierbij word alles in eerste instantie op één hoop gegooid en gaat men achteraf deze hoop weer door om de verschillende stromen van elkaar te scheiden.
"Bronscheiding" van afval betekent dat de veroorzaker van het afval, meestal de consument, het afval al scheidt voordat dit wordt verwerkt. De consument zal dus de verschillende soorten afval in verschillende soorten afvalbakken of -containers moeten verzamelen/weggooien. Anders is het wanneer het afval wordt gescheiden door de afvalverwerker. Dan wordt het afval dus niet bij de bron gescheiden.