Waarom wordt er op walvissen gejaagd?

Voor voeding, lampolie en nog andere?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
4.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Volgens Japan voor onderzoek. :p
Edraket
7 jaar geleden
Om dezelfde reden dat zwarte piet zwart is.
Traditie.

Antwoorden (2)

Al eeuwenlang wordt er op grote walvissen gejaagd. Vroeger werd vrijwel ieder onderdeel van hun lichaam gebruikt: het vlees om te eten, de olie voor lampen en de huid voor schoenen. Inmiddels zijn hiervoor vele vervangende producten op de markt.
Toch wordt er nog steeds op walvissen gejaagd, ondanks het feit dat commerciële jacht op walvissen al lang verboden is. Landen als Japan en Noorwegen negeren internationale afspraken over de commerciële walvisvangst. Onder het mom van wetenschappelijk onderzoek en traditie doden zij jaarlijks zo’n 1000 walvissen.
7 jaar geleden
Volgens mij zijn dit een aantal belangrijke redenen:

- om er medicijnen van te maken
- voor de wetenschap
- voor het vlees
- vanwege andere kostbare onderdelen in het lichaam van de walvis (bijv. levertraan)