Waarom zijn drankkartons zo goed te recyclen en worden ze apart ingezameld?

In Belgie worden drankkartons (melkpakken, sappakken etc.) apart ingezameld en ook op een melkpak in Nederland staat 'Deze verpakking is 100% recyclebaar'. Maar ik vraag me af, hoe wordt dat dan precies gedaan want er zit altijd een heel dun laagje plastic om het karton en in dit geval zit er ook nog een plastic dop op.

(Of is het plastic laagje in sommige gevallen zo dun dat het als karton wordt behandeld? en dus het papier niet te veel wordt 'vervuild')

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
7.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
in Nederland worden ze ook ingezameld, samen met het plastic (PMD, plastic, metaal en drankkartons)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dit gebeurd nog niet overal. Net als het blik. Ik mag melkpakken enzo pas sinds kort bij het plastic doen. En blik moet nig steeds bij het restafval. Bij mijn ouders mag blik en drankpakken nog steeds niet bij het plastic in.
Ritsuka
8 jaar geleden
verschilt per gemeente denk ik

Het beste antwoord

Producenten van drankenkartons spannen zich in om drankenkartons zo goed mogelijk te kunnen recyclen en ze vergoeden gemeenten dan ook de kosten voor het inzamelen, verwerken en hergebruiken ervan. Sinds kort zijn er nieuwe methoden ontwikkeld om drankenkartons optimaal te recyclen en de grondstoffen die ze bevatten te hergebruiken. Daarnaast is het door een verbetering in scheidingstechnieken mogelijk om drankenkartons op eenvoudige wijze te scheiden van plastic verpakkingsmateriaal. Redenen genoeg om drankenkartons ook daadwerkelijk vanaf 8 juni 2015 op deze wijze, tegelijk met het plastic verpakkingsmateriaal, te gaan inzamelen. Voorheen werden drankenkartons veelal bij het oud papier of restafval gedeponeerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
De recycling van drankenkartons gebeurt in een aantal simpele stappen en is gebaseerd op het recyclingproces van oud papier. De drankenkartons gaan in een grote kuip of trommel die gevuld is met water en binnen 20 minuten zijn de vezels van elkaar losgeweekt, en tegelijkertijd ook van het plastic en aluminiumlaagje. De papierpulp is van hoge kwaliteit en kan nog tot wel zes keer worden hergebruikt voor nuttige producten en weer worden gerecycled. Zie hoe dit precies in zijn werk gaat in de video 'Recycling van drankkartons': http://www.vimeo.com/63686768
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Papier is min of meer wateroplosbaar; plastic niet. Je kunt op basis daarvan papier en plastic scheiden en drinkkartons verwerken.