Is glazen weggooien milieuvriendelijker dan afwassen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, voor het produceren en vervoeren van glazen gaat meer energie verloren dan een simpele afwasbeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lang is het besproken/de vraag geweest of gebruik van papieren/kartonnen servies en plastic glazen beter voor het milieu zouden zijn dan 'afwassen' van aardewerk/ porseleinen/ glazen servies. Ik weet niet wat de wetenschappelijke uitkomst daarvan is. Ik geloof never nooit dat het steeds opnieuw aanschaffen van welk servies dan ook beter voor het milieu kan zijn dan iedere keer/iedere dag afwassen. Wat je wel kunt doen is niet meer dagelijks afwassen, maar dit bijvoorbeeld wekelijks te doen. Dat scheelt veel water en afwasmiddel en besparen is altijd goed, niet alleen voor jouw portemonnee maar ook voor het milieu .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is vaag gesteld. Bedoel je het wassen van glazen 1l colaflessen die wellicht hergebruikt kunnen worden?
paulus811
8 jaar geleden
Het lijkt me een dure hobby om ieder glas na 1x gebruik weg te gooien.
zondag
8 jaar geleden
@Jodokus Ik ben het roerend met je eens dat het steeds weer aanschaffen van nieuw serviesgoed slecht voor het milieu is. Maar over slechts 1x per week afwassen ben ik het niet met je eens. Dat is smerig en veroorzaakt schimmel en ongedierte. Wat ik doe is het gebruikte servies van de lunch en diner de volgende dag na het ontbijt in één klap afwassen. Drie vliegen in een klap dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Zondag: Ik was niet duidelijk , ik vergat iets.
In plaats van dagelijks afwassen kun je iedere dag met heet water direct na het avondeten afspoelen [is zo gebeurt] en dat vervolgens dus een keer per week afwassen. Wat ik ook doe [afhankelijk van meerdere zaken] is wat jij nu zegt, maar dat gebeurt ook wel 's avonds laat , met hetzelfde resultaat : 3.vliegen in één klap.
zondag
8 jaar geleden
Ik doe het liever 's morgens want dan ben ik nog niet moe.

Antwoorden (1)

Nee. Voor het maken van glas is veel energie (warmte) nodig en daarom is het meermalen gebruiken van glas, ook als dat gepaard gaat met afwassen, veel minder milieubelastend dan elk glas direct weggooien en een nieuwe nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Is dit een veronderstelling, of kun je het met cijfers onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan hem niet cijfermatig onderbouwen maar ik weet zeker dat de glasindustrie tot de hoogste energieverbruikers behoort en dat energiebesparing daar al jaren een hot item is. Zie hiervoor bijvoorbeeld http://www.nederlandseglasfabrikanten.nl/duurzaamheid/energieverbruik/