Stelt het MSC-keurmerk voor duurzame visserij ook eisen aan het geluid van vissersschepen?

Het MSC-keurmerk is een keurmerk voor duurzame, in het wild gevangen vis. Moeten vissersschepen die dit keurmerk dragen, ook voldoen aan bepaalde regels om de geluidsoverlast voor het zeeleven te beperken? Dit vraag ik, omdat bewezen is dat geluid op de een of andere manier ook milieuvervuilend werkt, en de zeedieren er vaak tijdelijk doof van worden! Daarom vroeg ik me af: houdt het MSC-keurmerk hier ook rekening mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Nee, het keurmerk gaat puur over hoe de vis te vangen, denk aan de grootte van de mazen in een net en het soort net, sleep of trog en over het afgesproken quotum vis dat van één soort gevangen mag worden, bijvangsten, gebieden die met rust gelaten moeten worden, enz.

Er is wel getracht milieu eisen ook onder te brengen in dit verdrag maar dat is tot op heden niet gebeurt. Daar er vele nieuwe vissersschepen op de zeeen varen is het geluidsniveau wel afgenomen maar allerlei geluiden verstoren inderdaad de vissen.