Ja, je kunt een wolk 'bezaaien' met zilverjodide en vloeibaar propaan. Hierdoor zal zij haar water sneller laten vallen in de vrom van regen.

Je hebt dus wel een wolk nodig om mee te beginnen. Uit het niets kun je geen water en dus geen regen laten ontstaan.

Toegevoegd na 3 uur:
In de jaren dertig van de twintigste eeuw heeft de Nederlander August Willem Veraart (1881-1947) als eerste proeven gedaan om regen op te wekken.

Veraart kon in de zomer en het najaar 1930 gebruikmaken van vliegtuigen van de luchtmacht van waaruit een mengsel van ijs en koolzuursneeuw op de wolken werd gestrooid. Vooral de proef van 6 oktober 1930 kreeg bekendheid. Vanuit drie vliegtuigen werd 1800 kilo ijs en koolzuursneeuw geworpen op grote buienwolken. Binnen 24 uur kwamen er in het westen van Nederland tientallen millimeter regen omlaag. Achteraf bleek dat die regen waarschijnlijk niets met de proeven had te maken en anders ook gevallen zou zijn.

Ook tegenwoordig worden in sommige landen nog steeds wolken bezaaid of beschoten om het neerslagproces te beïnvloeden. Door enorme hoeveelheden kristallen zilverjodide aan wolken toe te voegen kan het opeens gaan regenen. De kleine waterdruppeltjes, waaruit een wolk bestaat zetten zich af op de kristallen en komen dan als neerslag omlaag.
Door de wolken versneld te laten uitregenen, kan het droog blijven op plaatsen waar de wolken heendrijven. Deze techniek wordt in Rusland ook toegepast om het bij belangrijke evenementen droog te houden. Men zorgt ervoor dat de wolken op een andere plek op afstand van het evenement versneld uitregenen.

Ook bij de Olympische Spelen van 2008 in Peking is deze techniek toegepast. Het is echter wel een vervuilende techniek, zilver als metaal is geen gevaarlijke stof, echter als verbinding is het net zo giftig als een loodverbinding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Ja, dit kan:Die technieken worden al tientallen jaren gebruikt om regen op te wekken in droge gebieden. Op korte termijn zijn de methodes vaak succesvol. Maar nooit eerder werd onderzocht of er door de kunstmatige ingrepen ook op lange termijn meer regen valt.
De bewoners van het gebied bezaaien regelmatig wolken met zilverjodide en vloeibaar propaan.
Volgens de wetenschappers moet er nader onderzoek worden gedaan om vast te stellen of het bezaaien van wolken echt een wondermiddel is.
"We moeten voorzichtigheid bewaren bij het presenteren van onze bevindingen", aldus Siems. "Er zouden ook andere oorzaken kunnen zijn voor de toegenomen regenval in het onderzochte gebied, maar we vermoeden dat het bezaaien van wolken een van de belangrijkste factoren is."