bij mij in de buurt zij de hoofdwegen gestrooid en de binnenwegen liggen er nog altijd gevaarlijk en glad bij, dus niet gestrooid, waarom niet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is je eigen stoep al sneeuwvrij ?

Antwoorden (3)

Zeer waarschijnlijk een kwestie van bezuiniging op materiaal en menskracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeenten hebben een strooiroutering waarbij ze er van uit gaan dat je bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom van de gemeente binnen 300 meter bij een gestrooide weg moet kunnen zijn. Dit is een bezuinigingsbeleid. De hele gemeente strooien wordt veel te duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt bijna helemaal + de meeste gemeenten hebben een eigen strooibeleid. het scheelt nogal of je een stadje als nieuwegein (vooral bebouwing en weinig buitengebied) moet strooien of een plattelandsgemeente met een zeer groot grondgebied. en het is geen bezuinigingsbeleid, maar gewoon gezond verstand gebruiken. gemeenten kunnen best overal strooien en de sneeuw op alle wegen weghalen. dan moeten alleen de lokale lasten zo ver omhoog dat iedereen gaat klagen. het is dus geen kwestie van bezuinigen, maar afwegen tegen welke kosten je hoeveel wegen wil strooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast moet zout inwerken door veel verkeer, in binnenstraatjes is dat er niet, dus dubbel zonde van het zout en het werk en de machines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
da's waar Pelle, goede toevoeging
Alle wegen strooien is onbetaalbaar. Voor de doorstroming en veiligheid worden altijd ten minste de hoofdwegen/hoofdroutes gestrooid. Als er tijd (en zout!) over is dan worden soms in volgende rondes ook minder belangrijke wegen gestrooid. De meeste straten in woonwijken worden helemaal niet gestrooid omdat de kosten hiervan niet opwegen tegen de voordelen die dit heeft.

Het heeft ook met de beschikbaarheid van zout te maken. Inmiddels is een kwart van het strooizout op. Het is praktisch niet haalbaar om alle binnenwegen ook te strooien omdat er dan geen zout beschikbaar meer is voor snelwegen en hoofdwegen.