Ik heb geen rijtje paraat, maar misschien heb je hier iets aan? (Ik maak onderscheid tussen natuur en mens, maar in feite is dat onzin, want wij maken ook deel uit van de natuur.)

Natuur
Niet alleen de mens veroorzaakt milieuproblemen, dat doet de natuur zelf ook. Denk bijvoorbeeld aan bosbranden en vulkaanuitbarstingen. Je zou kunnen zeggen dat de dinosauriërs zijn uitgestorven door de grootste milieuramp ooit: door de inslag van een enorme meteoriet (denkt men), die zó veel stof de dampkring inwierp, dat het klimaat plotseling veranderde doordat het zonlicht werd tegengehouden. Daar zijn onze broeikasgassen helemaal niks bij! (Alleen maken die de boel warmer, en niet kouder.)

Mens
Onder milieuproblemen verstaan we ook zaken als onzuiver water. Vroeger waren waterputten vaak vervuild omdat mensen geen idee hadden van bacteriën e.d. Het kon dus voorkomen dat water uit (open) riolen in drinkwaterputten terecht kwam. Dat kon enorme epidemieën veroorzaken, zoals de cholera-epidemie in Londen in 1854, maar cholera was natuurlijk vóór die tijd al een probleem.
En denk eens aan de pest, die rond 1350 in Europa aan zowat 25 miljoen mensen het leven kostte. Wereldwijd waren het er misschien wel 100 miljoen, wat in die tijd een enorm percentage van de bevolking was. Pest wordt veroorzaakt door een bacterie die wordt verspreid door de vlooien van de zwarte rat. En wanneer heb je veel ratten? Precies: als er voedselresten rondslingeren (of zelfs kadavers).
Ik denk dus dat je kunt stellen dat déze milieuproblemen veroorzaakt werden door een slechte hygiëne, die meestal het gevolg was van onwetendheid.

Wat nog een 'aardig' weetje is: de pest werd wel in verband gebracht met het werk van de duivel en hekserij. En zoals je weet, wordt de kat vaak gezien als het hulpje van de heks. Er zijn in de tijd van de 'zwarte dood' dus heel veel katten gedood. En dat maakte de boel alleen maar erger, want katten zijn uitstekende rattenvangers.