Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel graden is water onder het ijs?

Op school, heel vroeger, hebben ze mij volgens mij altijd geleerd dat water onder ijs 4 graden is. Net hoorde ik van Helga van Leur dat het water rond het vriespunt is als je tussen de ijsschotsen zwemt. Hoeveel graden is het water tegen het ijs aan dan? Wie helpt me uit de nood? Anders wordt het de hele nacht malen hoe het nou zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de diepte waarop je meet. Meteen onder het ijs is het 1 graad, vervolgens, 2, 3 en dan 4 tot de bodem.
Mocht je er in vallen dan zou ik 4 graden aanhouden omdat het dan mengt...

Bij bron even helemaal naar beneden scrollen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het water tegen het ijs aan gaat richting nul graden. Anders kan het ijs nooit dikker worden van onder af, en dat is wat er gebeurt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Bij het NOS journaal was een item over ijsduiken. Ze vertelden daar dat het water onder het ijs slechts 2 graden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsjah hoe dichter bij het ijs hoe kouder. tegen het ijs aan is het bijna nul graden omdat dat ook gaat bevriezen(het ijs wordt dan dikker.) maar een stuk van t ijs af is het water een aantal graden. geen vast aantal graden eigenlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iig boven 0, want dat is het punt waar water vast wordt ipv vloeibaar (faseovergang).
aangezien het ijs meestal niet vanaf de onderkant smelt, zou ik er vanuit gaan dat het water dus tussen de 0 en 2-3 graden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pal onder dun ijs op schoon (zuiver) zoet water is het NUL graden, onder ijs op ZOUT water ongeveer -4 graden en onder enorme druk ook nog lager dan -4 graden omdat ijs onder hoge drul weer water wordt, ook ver onder het normale vriespunt.Het water onder het Noordpoolijs is dus nog kouder dan -4 graden, dat hangt dus ook van de dikte
van de ijslaag daarboven af.
Het hangt dus af van het soort water en de daarin opgeloste stoffen, een verschijnsel wat men ook wel vriespuntdaling noemt en in de kwantitatieve chemie zelfs als fysische analysemethode gebruikt wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding