Hoeveel papier (en/of bomen) zou het besparen als een gemiddelde hogeschool (ong. 12.000 tot 18.000 studenten)over zou stappen op digitale verslagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superveel, kan ik je vertellen! Een digitaal opstelletje van 40/45 A4'tjes zouden al (een deel van) een boom kunnen redden.

Antwoorden (2)

Een exact getal is natuurlijk heel moeilijk te noemen. Ik weet wel dat veel scholen duurzaam papier gebruiken, dwz dat (bijna) al het papier gerecycled wordt. Een school met 3000 verbruikt hierdoor maar een boom per jaar. Dit laatste heb ik van horen zeggen, dus daar kan ik geen garantie op geven. Zal dus niet verschrikkelijk veel schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoge school gebruikt duurzaam papier. Maar de verslagen die ik in moet leveren print ik zelf dus maakt niet uit wat voor papier zij gebruiken. Bovendien zijn verslagen bewijsstukken en worden die niet zomaar gerecycled
Het is inderdaad heel moeilijk te zeggen.
Het meeste papier dat Hogescholen gebruiken is inderdaad gerecycled.
Daarbij moet je niet vergeten dat het overstappen op digitaal ook betekent dat er veel meer electriciteit verbruikt wordt, en waar komt die electriciteit vandaan? Uit steenkolenmijnen bijvoorbeeld. Of uit kerncentrales. Dat heeft ook heel veel invloed op het milieu.
Dus overstappen op digitaal is niet per se heel goed voor het milieu. Zeker niet als mensen daar speciaal computers voor moeten kopen. Want die computers zijn gemaakt van allemaal grondstoffen die over de hele wereld gemijnd moeten worden. Voor het mijnen van die grondstoffen worden soms hele grote bergen met dynamiet opgeblazen. Daarbij gaan dus ook veel bomen dood.