Hoeveel papier (en/of bomen) zou het besparen als een gemiddelde hogeschool (ong. 12.000 tot 18.000 studenten)over zou stappen op digitale verslagen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een exact getal is natuurlijk heel moeilijk te noemen. Ik weet wel dat veel scholen duurzaam papier gebruiken, dwz dat (bijna) al het papier gerecycled wordt. Een school met 3000 verbruikt hierdoor maar een boom per jaar. Dit laatste heb ik van horen zeggen, dus daar kan ik geen garantie op geven. Zal dus niet verschrikkelijk veel schelen.

Het is inderdaad heel moeilijk te zeggen. Het meeste papier dat Hogescholen gebruiken is inderdaad gerecycled. Daarbij moet je niet vergeten dat het overstappen op digitaal ook betekent dat er veel meer electriciteit verbruikt wordt, en waar komt die electriciteit vandaan? Uit steenkolenmijnen bijvoorbeeld. Of uit kerncentrales. Dat heeft ook heel veel invloed op het milieu. Dus overstappen op digitaal is niet per se heel goed voor het milieu. Zeker niet als mensen daar speciaal computers voor moeten kopen. Want die computers zijn gemaakt van allemaal grondstoffen die over de hele wereld gemijnd moeten worden. Voor het mijnen van die grondstoffen worden soms hele grote bergen met dynamiet opgeblazen. Daarbij gaan dus ook veel bomen dood.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100