Wat zal het effect zijn, als de olievooraad van de aarde op is, op het klimaat van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1K

Antwoorden (6)

Dat hangt er helemaal van af waar we dan op overstappen. Er zit nog veel bruinkool in de aarde. Als we dat ook nog gaan verstoken zou dat een verdere verhoging van het CO2-gehalt betekenen. Maar als we nu voldoende investeren in schone energie zal het juist de goeie kant opgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gok zou zijn dat het vanaf dat moment alleen maar beter zal gaan. Zodra de fossiele brandstoffen die we nu gebruiken op zijn worden we gedwongen over te stappen naar schonere en duurzamere brandstoffen. Het zou eens tijd worden! Ik denk dat we geleerd hebben van onze fouten en het niet nog een keer zullen doen zoals we het gedaan hebben. Op naar zonne/wind/water of wat voor duurzame energie dan ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de olievoorraad op is zullen we overgaan op andere energiebronnen zoals oa kernenergie,kolen ,bruinkool,hout,biobrandstoffen,etc maar dat zal nog een hele tijd duren omdat de huidige "kunstmatige"schaarste de prijzen zal opdrijven waardoor dieper en moelijker te ontginnen olie en gasbronnnen rendabel geexploiteerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MartyBreda;

Ik ben ervan overtuigd dat het normale menselijke handelen, en dus ook het verstoken van fossiele brandstoffen niet van wezenlijk merkbare invloed zal zijn op de schommelingen in het klimaat op aarde. De activiteit van de zon is vele malen belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve olie , zit er nog een enorme hoeveelheid gas en steenkool / bruinkool in de aarde. Via een chemisch proces kan steenkool / bruinkool of gas ook in vloeibare brandstoffen omgezet worden. Dit alles draagt enorm bij aan het CO2 gehalte in de atmosfeer in de toekomst.

Echter, door de afgenomen zonnevlekken activiteit koelt de aarde waarschijnlijk weer iets af de komende decennia. Dus heeft de mensheid waarschijnlijk "tijd" om door nieuwe technologie te ontwikkelen en energie te bespraren , de schadelijke CO2 uitstoot te beperken.

Verder is er toch wel sprake van een doorbraak in het kernfusie onderzoek door de bouw van ITER , een experimentele kernfusie reactor. Kernfusie geeft nauwelijks problemen voor wat betreft radioactiviteit. En de brandstof is ( zwaar ) water.

Dus het ziet er naar uit dat wetenschap en technologie, samen met energiebesparing , op tijd innovaties gaan veroorzaken van ons olie verbruik in de toekomst.

Dus olie raakt misschien schaars, maar kolen en gas zijn er nog volop , en dus heeft het opraken van de olie voorraad niet veel effect op het klimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig hoe ook hier het klimaatprobleem wordt ontkent, ondanks het feit dat er brede wetenschappelijke consensus is dat het CO2 gehalte wel degelijk een man-made probleem is. Van de mensen die het hier niet mee eens zijn, blijkt een groot deel gefinancierd te worden door bedrijven die op een of andere manier aan fossiele energie gelinkt zijn.

Maar goed: de vraag.
Als de olievoorraad op is, verandert er niets. Want de olievoorraad raakt pas veel later op nadat we in de problemen komen. Ver daarvoor krijgen we namelijk een productiepiek, waarna de prijzen van olie snel stijgen. Dus voor die tijd moeten we al overstappen.

Het risico is daarbij echter wel dat daar dan weer andere vuile brandstoffen voor gekozen worden.

Maar als we de vraag anders zien: wat gebeurt er als we stoppen met vuile brandstoffen, dan is het antwoord: hangt er vanaf wanneer. Als we op tijd zijn, is het goed. Maar als we te lang wachten en de permafrost gesmolten is, is het te laat, want dan komt er methaan vrij uit de bodem en gaan we alsnog naar de knoppen.