Waarom staan al onze parken en andere openbare natuurgebieden niet vol met bomen die eetbare vruchten en noten dragen en met wilde groenten en zo?

Ik vind het vreemd dat men in die gebieden bijna uitsluitend bomen en planten laat groeien die geen direct voedingsnut hebben voor de mensen. In de al dan niet fictieve 'Tuin van Eden' kon men nochtans overal van eten. Waarom wordt er dan geen opdracht gegeven om die plaatsen met vruchtdragende bomen en gewassen in te zaaien zodat het een oase wordt waaraan elkeen zich kan laven? Het hoeft niet noodzakelijk onderhouden te worden zoals op een landbouwbedrijf, laat alles maar gewoon wild groeien, het zal heus wel wat vruchten afwerpen, denk ik zo? Het is toch altijd interessanter om wat meer eetbare natuur toe te voegen aan het landschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan meer dingen eten van de natuur dan je denkt... Maar.. Waarom zou de natuur alleen voor de mens moeten functioneren? Mag een dier of plant niet gewoon bestaan? En natuur is pas natuur als je het zijn gang laat gaan, anders is het cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ongebreideld wild laten groeien zal tot gevolg hebben dat er op den duur geen vruchten meer van de bomen komen,dus onderhoud moet gepleegd worden.

Antwoorden (7)

Omdat ze niet voor mensen zijn bedoeld maar voor dieren en die eten wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denkt dat die planten en bomen met eetbare vruchten duurder zijn dan reguliere planten of bomen ik denk ook dat er niet veel planten gedijen in dit klimaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze gedachte is niet zo gek.
In Duitsland is in de jaren 30 in opdracht van (jawel) Adolf Hitler verspreid over het gehele land veel gedaan aan de aanplant van vruchtdragende bomen (fruit,noten ed.) in de openbare ruimte, met de gedachte dat deze vruchtdragende bomen bij zouden dragen aan de gezondheid van de bevolking en het idee dat de arme bevolking op deze wijze aan gratis gezonde voedingsmiddelen kon komen.
Deze bomen staan nog steeds in het gehele land en men maakt daar nog steeds dankbaar gebruik van.
Ikzelf heb ook vaak fruit geplukt en noten geraapt als ik in Duitsland was.
Het is een ieder toegestaan om hier gebruik van te maken.
Het is dus gewoonweg overheidsbeleid om dit wel of niet te doen.
Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom het hier nooit gebeurt is maar heb hier nooit een goede reden voor kunnen vinden.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat men in Nederland nu eenmaal graag het bedrijfsleven beschermt.
Uiteindelijk koop ik geen appels,peren of noten wanneer ik deze gratis langs de kant van de weg kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vruchtbomen vergen veel meer onderhoud dan "gewone" bomen, daarnaast trekken rijpe vruchten (zeker die op de grond liggen) veel ongedierte aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vruchtdragende bomen en heesters moeten onderhouden worden - bijvoorbeeld snoei om bloesem en dus vruchtdracht te bevorderen, of simpelweg omdat bijvoorbeeld bramen anders een ondoordringbare boel vormen en het halve park overnemen.
Daarnaast is de vraag of mensen zich dan een beetje zullen gedragen: de kans bestaat dat sommige mensen dan alles plukken voordat anderen de kans krijgen.
Je hebt wel in steeds meer steden tuinen, parkjes en kwekerijen die bedoeld zijn als een 'snoeptuin' of pluktuin, maar die worden professioneel onderhouden en doorgaans betaal je er entree voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Duitsland en Frankrijk kan het,dus waarom zou het hier in Nederland niet kunnen?
Openbaar groen moet sowieso worden onderhouden dus dat maakt in feite niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over 'laat alles maar groeien', maar dat kan vaak juist niet met vruchtdragers, vandaar mijn opmerking.
Hoe het met de parken in het buitenland zit, weet ik niet.
Ik woon zelf in Utrecht, we hebben hier ook wel plekken waar bijvoorbeeld braamstruiken staan - maar die staan dan óók redelijk dichtbij drukke wegen (daarom zou ik die bramen al niet eten en op plekken waar ook honden en vossen langs komen (dus de bramen onderaan de struiken moet je dan ook laten hangen ivm urine en besmettingsgevaar).
Er zitten soms een hoop haken en ogen aan ;-)
Parken worden altijd ontworpen in opdracht van iemand.
dat kan de grondeigenaar zijn, of de gemeente, of een andere overheid.
Die bepaalt wat er in het park komt.
Er zijn ook parken met wat volkstuintjes er bij.
Maar het is aan de opdrachtgever

Ik denk dat die hun perceptie van "natuur" het belangrijkst vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kennen in ons land vele zwaar gesubsidieerde natuurorganisatie's waaronder de grootsten Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, de laatste is van de overheid.
Veel van de inkomsten gaan naar riante gebouwen, salaris, vergadercultuur, en dubieuze onderzoekbureau's.
Daarom hebben ze geen geld meer om fruitbomen of struiken te kopen die zich als zaailingen kunnen vermeerderen.
Zo stonden vroeger op wallen o.a. de kweepeer en de mispel, of de wilde bosbes en de wichter (een kleine wilde pruim), de walnoot of beukennoot in de bossen.
Maar ook de gecultiveerde soorten zouden het in de natuur goed doen als zaailingen.
Voor de dieren in de natuur zou het een verrijking zijn.
Er zit ook een nadeel aan, namelijk dat de mensen afwijken van de uitgestippelde paden waardoor de natuur vertrapt wordt.
Dus ja, het kan wel maar is puur een kwestie van keuze's en beleid.