Ja, dat zijn ze. Een groter risico is het -eventueel door een solar storm- uitvallen van de energievoorziening. In de USA zijn er mensen die zich hier zorgen over maken. Kerncentralges hebben electriciteit nodig om de reactor te koelen. Helaas blijkt dat die electriciteit niet van de kernreactor zelf komt. Valt de stroom uit, dan wordt het na 24-72 uur een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zeker of een kerncentrale daar tegen bestand is. Een kerncentrale is een complex geheel, waar ook menselijke fouten tot problemen kunnen leiden.
een solar storm kan tot een onverwacht probleempje in de centrale leiden, waar de menselijke bedieners net even verkeerd op reageren, met desastreuze gevolgen.
Zo is de kerncentrale Borsele, al meerdere keren door het oog van de naald gekropen, omdat de kerncentrale zelf uitschakelde, door een incident, maar de benodigde koeling niet werkte omdat de noodstroom voorziening er ook mee stopte.