Waarom is er zo weinig aandacht voor "blauwe stroom" ?

Waarom is er wel zoveel aandacht voor groene stroom maar niet voor blauwe stroom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Omdat blauwe en groene stroom eigenlijk hetzelfde zijn.
Het gaat erom dat het opgewekt uit natuurlijke verschijningen zoals wind of waterstroming. Zonder daarbij de de bronnen aan te tasten. Zoals dat bij natuurlijke fossiele brandstoffen wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kijk dit is weer reclamejongenswerk... Stroom heeft geen kleur, gisteren niet, vandaag niet en morgen niet... Maar ze hebben het maar al te vaak herhaald, en nu gelooft iedereen dat stroom een kleur kan hebben..

Ik steek geen aandacht aan gekleurde stroom, want ik geloof er niets van dat er blauwe stroom bestaat, en groene ook niet...

Zie je hoe slim die reclamejongens zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat ik bedoel is dat er wel aandacht wordt besteed aan het opwekken van stroom door windmolens en zonne-energie enzovoort. Maar dat op de "blauwe manier" (zoet water/zout water verhaal..) bijna geen aandacht wordt besteed.
Terwijl ik ergens heb gelezen dat deze manier in de toekomst ook een goede manier kan zijn om stroom op te wekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snapte dat natuurlijk wel... Ik denk dat die optie niet zo interessant is voor nederland... Als het veel zou gaan opleveren, dan hadden ze dat echt al wel gedaan... De pompen toch vlijtig Gas omhoog in Slochteren, omdat het winst oplevert.... Zo zit dat toch...
Ikheb eerst even opgezocht wat "Blauwe stroom" dan wel niet is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_Stroom

Ik zie niet in wat hiervan de meerwaarde voor Nederland zou moeten zijn, dus waarom er dan aandacht aan besteden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, nee niet die blauwe stroom. blauwe stroom is stroom die is opgewekt door het gecontroleerd mengen van zoet en zout water. dit gebeurt doormiddel van speciale membranen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh, waarom dan een minnetje? Als jij je verhaal niet duidelijk uitlegd, waardoor ik moet gaan googelen wat blauwe stroom is, dan kan ik daar toch niets aan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Njah minnetjes en plusjes zijn toch om aan te geven of het een waardevol of géén waardevol antwoord is. Voor mij was dit géén waardevol antwoord.
Het klopt dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is, maar toch heb ik echt niks aan dit antwoord.
Zal de volgende keer mijn vraag duidelijker stellen en geen minnetjes meer uitdelen? goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een minnetje bij een echt fout antwoord, daar kan ik prima mee leven, maar als de vraag onduidelijk is, kan de antwoordgever in ieder geval niets aan zijn/haar foute antwoord doen.
Reversed Electro Dialysis (RED)
Het samenkomen van zoet en zout water heeft een groot potentieel; in Nederland is in theorie 3.000 MegaWatt mogelijk. Wetsus (Centre of Excellence for Sustainable Water Technology, mede ondersteund door Nuon) onderzoekt en verbetert al jaren deze technologie. Sinds kort draait er een testcentrale in Harlingen.
Er zijn steeds meer ontwikkelingen in embraantechnologie,
waardoor het vermogen inmiddels is verhoogd naar 1,27 Watt/m2 membraan.

Er zijn dus wel ontwikkelingen op dat gebied, maar ik denk dat er met de huidige stand van de techniek nog niet genoeg aan te verdienen valt.