Wat krijg ik voor mijn blikjes terug?

Ik heb nogal veel bierblikjes in tassen liggen. (zal een groene vuilniszak per week zijn), er is mij verteld dat ik hier geld voor terug kan krijgen, hoeveel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
8.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb helaas geen idee hoe groot een groene vuilniszak is. Ik ken alleen de normale zwarte (eigenlijk donkergrijze) vuilniszakken, en de nieuwe doorzichtig-gele zakken voor de inzameling van plastic.

Antwoorden (2)

Er zit echt geen statiegeld op, helaas, zie bericht van Stichting Kringloop Blik:
'Blik wordt in Nederland met het gewone afval ingezameld en op eenvoudige wijze van de rest van het afval gescheiden. Zo wordt nu 87% van alle blikverpakkingen gerecycled. Daarmee is blik veruit het meest gerecyclede verpakkingsmateriaal, en voldoet daarmee aan de wettelijke doelstellingen. Invoering van statiegeld op blik zal de recycling ervan niet verder stimuleren. Juist het gemak voor de consument, namelijk een blikje in een willekeurige afvalbak gooien, is een voorwaarde voor maximale recycling.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. het zou kunnen dat je er nog iets voor zou kunnen krijgen als je er ECHT veel hebt. Blikjes van bier en fris worden tegenwoordig vaak van aluminium gemaakt. Aluminium is als materiaal redelijk wat waard. Echter moet je veel blikjes bij elkaar sparen voordat je een redelijk bedrag bij elkaar hebt.
De handelsprijs voor 1kilo aluminium voor de schroot ligt volgens mij tussen de 1,40 en de 2 euro..

Maar zoals ik al zei... je zult veel blikjes moeten sparen

Landen als Duitsland, Zweden, Noorwegen en een deel van Amerika hebben statiegeld op blikjes zitten. Hier in NL niet, er was teveel tegenstand vanuit de industrie..