wat is het synoniem voor broekveen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een broekveen? Staat niet in het woordenboek. Als je een broekveer bedoelt, dan zou een synoniem zijn: broekklem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broekveen staat wel in de online encyclopedie van encyclo.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een broek is een andere naam voor een moeras. Als er elzen, berken of wilgen groeien, is er sprake van een broekbos. Broekveen bestaat voornamelijk uit de resten van deze bomen. Er is niet echt een synoniem voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn woordenboek staat alleen 'broekvent'.

Antwoorden (2)

Gewoon googlen op 'broekveen' en je vindt het snel genoeg:

http://www.encyclo.nl/begrip/broekveen:
Broekveen
Mesotrofe veensoort bestaand uit zeggen en houtresten van vooral els en soms wat riet. Komt vooral voor in de veengronden in de stroomdalen.
Gevonden op http://www.encyclopediedrenthe.nl/Broekveen

broekveen
Veen gevormd in broekbossen, met de resten van elzen (syn. pp elzenveen).
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10798

... elzenveen dus, zo te zien.

Niet dat ik er ooit van gehoord had hoor... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nog nooit van broekveen gehoord?! Ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elzenveen, zou kunnen, +
Amadea
12 jaar geleden
Dat pp betekent echter 'pro parte'= voor een deel. Het is dus maar deels elzenveen, dus is dit niet het correcte antwoord op de vraag. Lees maar na in http://www.delfstoffenonline.nl/OverigeInformatie/Literatuur_en_links/Full_text/MJvdMetal_Grondsoorten_en_Delfstoffen_bij_Naam_%282eDruk,DWW+NITG,2003%29.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea -> je hebt volkomen gelijk natuurlijk. Maar dat was wel het enige synoniem dat ik kon vinden. Hopelijk is ook in dit geval iets beter dan niets :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elzen zijn bomen die goed in ene broekbos passen. Ik zou vooral kijken naar een synoniem voor broek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dus plaatsnamen met broek erin hebben dus niks van doen met een kledingstuk. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd dat "broek" in plaatsnamen meestal van brug (brucke) kwam, vanuit een of andere dietse of germaanse hoek of zo. Als in, een handelsdorpje dat zich vormde rondom een of andere brug of zo. Maar volgens wiki betekent het echt totáál wat anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(toponiem)
Broek betekent hier drassig of moerasachtig veen. Dit komt terug in de plaats Broek in waterland.

Moerassig gebied groeit eerst dicht met bomen die goed in water kunnen staan, dit zijn zogenaamde broekbossen. Elsen zijn o.a. bomen die hier goed tegen kunnen. Als de bladeren / takken in het moeras vallen kan onder bepaalde omstandigheden zo op lange duur veen ontstaan. In de meeste gevallen groeit het moeras dicht en ontstaat bos.

Als synoniemen zou ik drasland gebruiken of moerasveen. Dat laatste is de beste omschrijving denk ik.

Een synoniem voor veen is turfland, maar turflandmoeras is niet helemaal een goede synoniem omdat het veen in het moeras ontstaat en niet het moeras uit het veen.