Waarom is elektriciteit slecht voor het milieu als het gaat om huis opwarmen en goed als het gaat om autorijden?

Gloeilampen worden verboden omdat ze te veel energie gebruiken. Zoals in http://www.goeievraag.nl/vraag/gloeilampen-verboden-gloeilampen-winter-huis.24479 al is uitgelegd is het ook geen goed idee om electrisch je huis te verwarmen (door gloeilampen of anders). Gewoon de CV op gas stoken. Maar als het om auto's gaat dan is het gebruiken van diezelfde fossiele brandstoffen ineens heel slecht en kun je beter heel veel accu's meezeulen om op electiriceit te gaan rijden. Ik begrijp dat niet zo goed, kan iemand dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet uit te leggen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is uit te leggen... prachtige vraag overigens! +1

Antwoorden (7)

De ene situatie is te veel energiegebruik versus zuinig gebruik en de tweede situatie is CO2-uitstoot versus
geen milieuvervuiling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik niet zo; in beide gevallen gaat het om een bepaald resultaat wat je wil bereiken (warmte of beweging), en een keus tussen fossiele brandstoffen of electriciteit (die ook niet aan een boom groeit) Bonus: Feitje van de dag: De internationale treinverbindingen zijn met name zo veel CO2 neutraler dan vliegen omdat hun stroom voor 80-90% uit kerncentrales komt. (relevantie: gaat ook over vervoer op stroom en milieu)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*hoest* tot je de kernafval op een hoop ziet liggen die ze vakkundig verborgen houden... net als de illusie van 'elektrische wagens hebben nul uitstoot', wordt het misschien ook eens tijd om de afdruk van kerafval te gaan meerekenen in de vergelijking
Dat is niet uit te leggen... Als iedereen op elektrische auto's zou overstappen dan heeft Nederland een groot probleem... Ze kunnen de energie niet leveren om die accu's op te laden...

De stroom is in verhouding veel en veel goedkoper dan zijn equivalent aan olie... Dus als je een elektrische auto hebt kun je voor een paar centen je "tank volgooien"... Waar haalt de Nederlandse overheid dat geld vandaan? Hoe denken ze met dure olie goedkope stroom uit de stopcontacten in alle huishoudens te financieren?

Is gewoon een leugen, dat hele elektrische gedoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feitje van de dag: Een prius is over de hele levenscyclus (van grondstoffen tot gebruik tot recycling) vervuilender dan een Land Cruiser (ook van Toyota!) of een Cadilac Escalade!.
Dit komt door de efficiëntie van het gebruik van energie om je doel te bereiken. Ook wordt elektriciteit niet louter door "witte steenkool" geproduceerd, waardoor het "goede" van elektriciteit beter optisch bedrog genoemd mag worden.

Het verwarmen van je huis (of waterkoker) gebeurt door een hoop stroom door een weerstand te jagen. Het element wordt warm, en zal (wat) warmte aan omgeving afgeven. Door de verwarming van het element zal ook de weerstand om stroom te geleiden groter worden, waardoor er een hoop energie verloren gaat om deze weerstand weer te overwinnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(eigenschap)

De verbrandingsmotor in een auto maakt meer warmte dan bewegingsenergie te geven aan de auto (+-30% beweging, rest wordt warmte. Hier produceert elektriciteit ook warmte, maar de efficiëntie, is dan vele malen groter dan verbrandingsenergie.

Beide zijn dus altijd vervuilende, maar door de keuze van efficiëntie in methode om het doel te bereiken is doorslaggevend.

Dus electro voor bewegingsdoel, en verbranding voor warmte, zijn de betere keuzes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar wordt die energie die verloren gaat om de weerstand te overwinnen dan in imgezet, als het niet warmte is?
Dat van die electromotoren en rendement vind ik trouwens een goeie, dat zal ik eens gaan opzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na analyse door min duim. zag ik daar ook een struikelblok:-)
Mocht de weerstand niet vergroten door warmte, zou er minder stroom nodig zijn om diezelfde energie af te geven. Als ik het al in normale taal zou kunnen uitleggen (waar ik een zwaar hoofd in heb), zou ik er wat langer over moeten malen. De tijd dat mij efficiëntie van bepaalde methodes bijgebracht werd is zo'n 15-20 jaar terug. Toentertijd bracht een verbrandingsmotor 20-25% rendement. Door technische ontwikkelingen zal het wel beter geworden zijn, maar is het nog steeds ver onder de maat van een electromotor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog werk je met een onvolledige vergelijking volgens mij: Eigenlijk dient men:
-> 100 kilometer met een gewone auto te doen en daar de ecologische afdruk van meten (het gaat hier dan vooral om uitstoot, vervoer en productie van benzine, ...) en dan
-> 100 kilometer met een elektrische wagen te doen en daar de ecologische afruk van te meten (uitstoot door koolverbranding, kerafval van kerncentrales, vervoer van steenkool, plaatsing en maken van electrische leidingen, verlies in de draden, maken van de batterij, afval van kapotte batterijen, enz, enz, ...) Meet het verschil daartussen en je krijgt het ware verhaal. Dit zou maar een kwestie van cijfers zijn en wat tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@durexlw
Ik weet ook wat ze bij wceend adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet eigenlijk. Waar heb je't over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@durexlw
Het onderzoek dat je voorlegt wordt over het algemeen niet uitgevoerd met onafhankelijke instanties. Gloeilampen worden verboden doordat zij veel energie verbruiken aan warm worden.
Brandstof motoren verbruiken meer energie aan warm worden dan aan voortbeweging. Hierin zijn elektromotoren veel rendabeler met toegevoerde energie die je erin stopt en het verlies aan nevenproduct warmte zo goed als verwaarloosbaar is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leg geen onderzoek voor, ik suggereerde hoe een onderzoek zou moeten gebeuren volgens mij om een eerlijk beeld te krijgen. Wat heeft dit met WC Eend te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft ergens boven alles valt uit te leggen, voor mijn doen type ik een heel boekwerk uit, dan vertel je dat het volgens jou scheef is, en kom je met een soort van antwoord, zonder mij inhoudelijk onderuit te zagen.
Ik vind dat niet lievv. O ja, volgens de formule wceend, zijn vele onderzoeken en statistieken gestoeld, helemaal wat het milieu betreft..
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/10/hiep_hiep_hoera_voor_wc_eend.html
Nee dat is niet uit te leggen omdat dit niet waar is bij de opwekking en het transport van electriciteit gaat al zo veel energie verloren dat het rendement van een electische auto echt niet hoger komt dan waneer je rechtsstreeks op een andere brandstof rijdt maar eerder minder efficient,ook in een energiecentrale word brandstof eerst omgezet in warmte vervolgens in beweging waarna de electriciteit volgt deze word getransporteeerd en vervolgens weer omgezet in een lagere spanning waarna hij door een acculader nogmaals verlaagd en verandert wordt, in de accu verlies je nog meer omdat deze langzaam leegloopt vervolgens ga je de kleine rest van de opgewekte energie (bij verbranding )weer omzetten in beweging en warmte waarbij je bij het beginpunt bent van de ottomotor nl het maken van beweging en warmte door verbranding van brandstof, als hier nog rendementswinst uit te halen valt dan is het zg. energie en mileuvraagstuk zo opgelost omdat je dan een perpetuum mobile kunt maken, maar omdat de milieubeweging zo machtig is word hieraan voorbij gegaan,door het promoten van dergelijke onzinnige doelen net zoals windmolens leiden ze het probleem af van de beste oplossing voor het energievraagstuk nl kernenergie.
en dan de nadenkende mens maar tegen die windmolens laten vechten, dus had Don Quchotte de La Mancha toch gelijk toen hij dat gevecht tegen de windmolens aanging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het kader van goed nieuws: Er gaat 8 miljoen euro naar ITER, vanuit het FES!
http://www.iter-nl.nl/
Maar een perpetuum mobile kan niet. Per definitie. Mag niet van Einstein en God. Ik zie verder de overeenkomst tussen een ottomotor en electriciteit niet zo (een energiecentrale werkt met stoomturbines die een eng hoog rendement halen, en een electromotor werkt al helemaal niet volgens het suck-squeeze-bang-blow principe)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vergelijking tussen een ottomotor en energiecentrale is dat in beide brandstoffen verbrand worden die vervolgens omgezet worden in mechanische energie (rotatie)waarna deze gebruikt word,een substantieel deel van onze electrische stroom word overigeens opgewekt in zg.wkk installaties,dit is een grote ottomotor waarin gas verstookt word waarna door een dynamo stroom opgewekt word,doodat de warmte ter plekke gebruikt word kan de stroom als groene stroom de deur uit en levert weer extra subsidie op.
Niet alle electriciteit in je huis is gewonnen door het verbranden van fossiele brandstoffen. Denk aan windenergie, waterkrachtcentrales, kernenergie en zonneenergie. Die alternatieve energieën stoten geen CO2 uit, terwijl dat wel het geval is bij het verbranden van fossiele brandstoffen, auto's dus. De meest milieuvriendelijke manier zou zijn als je zonnepanelen op je dak hebt liggen (dichtbij dus) en jezelf verplaatst met behulp van die energie. Ik weet zeker dat we ons over 50 jaar voornamelijk op die wijze zullen verplaatsen. We moeten wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat we er geld mee te verdienen is, en ow wacht dat is de enige reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stelling dat elektrische auto’s evenveel CO2 uitstoten is aperte onzin. Elektromotoren hebben een veel grotere efficiëntie (>95 procent) dan verbrandingsmotoren (<30 procent). Bovendien kunnen auto's heel goed snachts worden opgeladen, dan is er een overschot aan windenergie. Elektrische auto’s maken ons ook minder afhankelijk van de olieprijzen op de wereldmarkt. Bovendien zijn elektrische auto’s stiller, stoten zij geen fijnstof uit, en zijn ze veel goedkoper in onderhoud, de slijtage van een verbrandingsmotor is enorm.