Hebben we nu echt een probleem? En zo ja, hoe lang kunnen we dit probleem dan voor ons uit blijven schuiven?

CO2, uitsterven van diersoorten, groeiende populatie, grote ecologische voetstappen.

Er zijn genoeg tegenstrijdige verklaringen van mensen die allemaal redelijk hoog aan te schrijven zijn. Is het echt erg als de biodiversiteit achteruit gaat? Kunnen we niet een beetje smelting van poolkappen aan?

Is het eerst leven en dan aanpassen, of moeten we eerst aanpassen, en dan (over)leven? Wat is jullie mening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

'Hebben we een probleem': Iets is een probleem als je er een probleem van maakt. Ogen dicht oren dicht en het probleem is weg.

- Verandert het klimaat: Absoluut.
- Is de verandering door mensen veroorzaakt: Hoogstwaarschijnlijk hebben de mensen een hele dikke vinger in de klimaatsveranderingsbrij
- Sterven dieren uit? Absoluut
- Is het slecht voor ecosystemen als dieren uitsterven? Ja. Elk systeem heeft rek in het aantal onderdelen in een systeem. Kijk naar een bedrijf. Met een loopjongen, koffiejuffrouw, secretariaat en glazenwasser loopt het allemaal gesmeerd. Dan ga je functies wegnemen, en de rest van het bedrijf kan zich niet snel genoeg omscholen om hun taken over te nemen. Post wordt niet meer rondgebracht, maar de staff haalt de post uit de brievenbus. De ruiten worden niet meer gewassen. niet zo erg. Maar zodra ook het secretariaat wegvalt, de admin niet meer gedaan wordt en de rekeningen niet geint worden, gaat het mis. Zo ook in ecosystemen. Als je genoeg soorten weg haald stort het in.

Terug naar: Is het een probleem: Alleen als je het voortbestaan van huidige soorten & de mens van belang acht. Het LEVEN sterft niet uit. De vraag is alleen welke soorten wel en niet. En als je dat niet belangrijk vind, maar het leven het belangrijkste vind: Evolutie vult de gaten weer de komende miljoenen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De natuur houdt en evenwicht vast zolang het maar binnen de grenzen blijft... Wat de grenzen zijn weten we niet, maar we tarten de wereld wel tot op of over de grens... De ntoekomst zal uitmaken of de wereld vernietigd wordt... Hij zal toch ooit eens aan zijn einde komen, alles wat een begin heeft, heeft een einde...
Maar ik zou toch niet graag medeplichtig zijn aan de val van de aarde...

Maar wij schuiven niets voor ons uit en we gaan net zolang door tot iedereen zo ver is om geen inbreuk meer te doen op de aarde...

We zijn nu zo ver dat we het mondiaal kunnen zien dat was 30 jaar wel anders, dus dit is dan wel weer een goede ontwikkeling...

Wordt vervolgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk krijg je,(maar dan zijn we er niet meer) oveer zo'n 200 tot 300 jaar duidelijk antwoord op! De planeet gaat als we geen maatregelen nemen absoluut naar de ratsmodee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Er zijn genoeg tegenstrijdige verklaringen van mensen die allemaal redelijk hoog aan te schrijven zijn."
Dat is dus niet zo. Slechts een enkeling (heel klein percentage) in 'wetenschapsland' ontkent dat er nu problemen met de aarde zijn die door de mens zelf veroorzaakt zijn. Niet-wetenschappers zijn over 't algemeen veel minder bezorgd.

"Kunnen we niet een beetje smelting van poolkappen aan?"
Ja hoor, een beetje kan prima... Maar niet als alles smelt. Dan loopt Nederland wel voor een heel groot deel onder water, net zoals veel andere kustgebieden. Een dijk van 70m. hoog zal ook niet echt helpen waarschijnlijk...

Er zijn mensen die denken dat 1 miljard mensen voldoende is voor wat onze aarde aan kan. Er zijn mensen die denken dat onze aarde 100 miljard mensen aan kan. In 't eerste geval is er veel natuur om van te genieten per persoon - in 't tweede geval is de hele aardbol geasfalteerd. Wat heb je liever?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde bestaat al enige miljarden jaren. Zij heeft van alles meegemaakt. Meteoriet inslagen, tektonische platen die verschuiven en de daar voortvloeiende vulkanisme activiteiten, erosie, Ijstijden verschrikkelijk veel diersoorten die ook weer zijn verdwenen. Pas de laatste paar duizend jaar hebben de mensen haar grootschalig bevolkt en pas sinds ongeveer 40 jaar houden een deel van die mensen zich bezig met hun veronderstelde invloed op het geheel. Ik denk dat het allemaal bullshit is. Wij hebben geen echte invloed op het gehele klimaat. Het enige wat we aan invloed uitoefenen is op onze directe omgeving in de vorm van afval. Maar zelfs dat beetje plastic wat wij produceren en wat ons ergert en zogenaamd niet afbreekt, is in het grotere geheel iets waar de aarde korte metten mee zal maken. Net als ons allemaal. Het is gewoon een kwestie van tijd. 100,000 jaar? Wie zal het zeggen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wij maar onze uiterste best doen om het milieu te sparen en plotseling een super vulkaan uitbarsting die het voor ons allen verpest.....

Toegevoegd na 6 minuten:
of een flinke meteoriet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat +1
Strikt genomen is het antwoord NEE, we hebben niet NU een probleem.

Dat de mensheid op enig moment een probleem krijgt is zeker. De vraag is wanneer en hebben we er zelf invloed op?

Om het allemaal wat ruimer te leren zien kan ik je het boek "de menselijke maat" aanraden (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet elegant om je eigen bed te bevuilen, maar verder is er niets mis mee als wij met zijn allen een keer de pineut zijn. Het moet nu eenmaal een keer gebeuren in de toekomst. En wat maakt het dan uit of het over 100 jaar of over 10 biljoen jaar gebeurt. Dat het gebeurt is zeker.

Maar als het zover is geniet er dan wel van zo'n unieke gebeurtenis. Niks is echt erg,althans niets in ergen dan wat wij de dieren aandoen. De laatste tijger in Malaisia en de laatste DoDo op Madegaskar zijn bewust door Europeanen doodgeschoten vanwege de kik dat je daarmee de soort hebt uitgeroeid. De mens is ... vul zelf maar in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan altijd doemverhalen over het tenedergaan der aarde. In de 18e eeuw zou er een komeet vallen, in de 19e een atoombom en nu zijn we als verantwoordelijke individuen allemaal verdacht. Waarschijnlijk zit er wel een kern van waarheid achter ecologische achteruitgang versus onze (westerse) economische vooruitgang. Maar dat alle ellende te wijten is aan een stijgend CO2 schijnt niet van cruciaal belang te zijn... en klimaatwisselingen zijn er ook altijd al geweest.
Ik geloof dat de aarde zelf zo'n beetje bepaald wanneer het genoeg is geweest. Rampen zoals oorlog, overstromingen en hongersnood dunnen het land/de bevolking zodanig uit dat er in de tussentijd weer veel herstelt kan worden (zie Thomas Malthus).