Waarom kunnen mensen niet één papieren servet pakken, als er een hele stapel ligt?

In ons bedrijfsrestaurant liggen stapels papieren servetten. Het valt me op dat mensen er vaak wel 10 of 20 vanaf pakken en er uiteindelijk toch maar één gebruiken. De rest gaat na de luncht ongebruikt bij het afval. Waar komt die misplaatste inhaligheid vandaan?

En natuurlijk zijn er ook mensen die er maar één pakken, maar wat ik hierboven beschrijf is eerder regel dan uitzondering.

12 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik pak er altijd netjes 1 hoor. Wij hebben zo'n dispenser waar je ze maar per 1 uit kan halen.

Het beste antwoord

Eentje pakken vereist een vrij precieze motoriek en een microseconde nadenken over wat je doet. Blijkbaar is dat niet voor iedereen weggelegd, want ik erger me ook dood aan servetten-vreters.het op die eenvoudige manier voorkomen van verspilling voor veel mensen de moeite niet waard. En aangezien het inderdaad toch niks kost, pakken mensen gewoon zonder na te denken en zonder omzichtigheid een willekeurig stapeltje servetten, om de rest vervolgens ook rücksichtsloos weg te gooien - want terugleggen kost maar weer inspanning en coördinatie, nietwaar ?

Vroeger pakte ik er wel vaak meer dan eén maarja, met twee kleine kinderen in een restaurant heb je er vaak ook wel echt meer dan één nodig. Maar als er een schone servet overbleef, ging die netjes terug op de stapel OF in mijn tas, voor ongelukjes onderweg. In een bedrijfsrestaurant echter zitten in de regel weinig mensen met kleine kinderen, dus zal het voornamelijk slordigheid / desinteresse / gemakzucht zijn. En die drie vieren inderdaad hoogtij.

Technisch gezien kunnen ze het vast wel (of je moet werken op een sociaal werkplaats voor mensen met ernstige motorische stoornissen, wat ik niet aanneem), maar uit zichzelf is het ongetwijfeld teveel moeite.

(Ik wil altijd liever niet weten wat voor zulke mensen allemaal nog meer teveel moeite is - al weet ik het wel : een per ongeluk afgescheurd en op de grond gevallen toiletpapiertje even oprapen, een lege verpakking in je zak stoppen tot je bij een prullenbak bent, iets dat naast de prullenbak is gevallen even oprapen, lampen achter je uit doen en deuren achter je dicht, en nog legio andere kleine ergernissen die zo eenvoudig routine kunnen worden met een beetje aandacht voor wat je doet en rekening houdend met de mensen die na je komen. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens! Overigens kunnen verkopers er ook wat van. Koop een cheeseburger bij de Mac en je krijgt er ongevraagd een berg servetten bij. Ik vraag me af wat dat McDonalds wereldwijd jaarlijks kost...(of eigenlijk 'ons', want iemand zal het moeten betalen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; ook die verkopers zijn gewoon mensen die het niet uit eigen zak hoeven te betalen.
paulus811
12 jaar geleden
dank voor je zeer volledige antwoord.

Andere antwoorden (6)

Gewoon hebberigheid want het kost niets, dus pakken maar voor je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft meestal te maken met redenen als "Omdat het er legt" of "Je kunt beter teveel hebben dan te weinig".
Het is in ieder geval makkelijker om een stapeltje te pakken.
Om dit tegen te gaan kan je servetten dispensers neer zetten. Zo moeten ze meer moeite doen op zo'n servet te bemachtigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben bij ons in de kantine ook zo,n servethouder staan.
En ik betrap me erop ,dat ik er ook meestal 2 of 3 tegelijk pak.
Waarom,,omdat het vaak ook nog eens van die dunne rotdingen zijn.
Ga ik diesel tanken,dan pak ik ook meer dan een wegwerphandschoen.
Wij zijn nou eenmaal hollanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
das een eerlijk antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt,paulus811,maar het is gewoon zo.
Het is vaak moeilijker om één servet van een stapel te pielen, dan een aantal. En omdat het niets kost en men vaak haast heeft, neemt men ook niet de moeite om voorzichtig één exemplaar te pakken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar zit ook wat in.+1
Want alles moet snel gaan tegenwoordig.
Waarschijnlijk hebben jullie de stapel los liggen! In een speciale servettenhouder pakt men bij ons voor 99% maar 1 of 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het van die servetten uit een "dispenser" of gewone servetten. De eerste kun je vergelijken met je moeten afdrogen met een stuk zeildoek. Je hebt die gewoon veel nodig. Als het gewone servetten zijn is het hebzucht. Veeg zijn handen altijd af aan mijn sokken; geeft wel een probleem op vakantie als ik geen sokken draag. Mijn benen zij behoorlijk bruin.