Omdat het oerwoud voor zuurstof zorgt, waardoor wij weer leven. Ook zorgt het oerwoud voor veel meer dingen, zoals het voorkomen van erosie.

En wat als er helemaal geen oerwoud meer over is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er heel veel verschillende dier en plantsoorten zijn, en ze een heel groot deel van de zuurstof op aarde maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelsmatig wordt oerwoud gezien als iets maagdelijks dat maagdelijk moet blijven. Het is puur, het is rein, het is oerkracht.

Rationeel is oerwoud een habitat voor heel veel dier- en plantsoorten. Vele daarvan zijn nog niet ontdekt. Het is een bakermat van biodiversiteit. Er zitten veel dieren en planten die voor ons heel nuttig kunnen zijn, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van geneeskrachtige middelen.

Veel mensen denken dat oerwoud nodig is om onze zuurstof te maken. Dat thema is hier op Goeie Vraag al vaker aan de orde geweest - oerwoud maakt netto *geen* zuurstof. Er zijn echter zoveel mensen die denken dat oerwoud zuurstof produceert, dat ze alleen al om die reden boos worden als het oerwoud wordt gekapt.

Maar ook zonder die zuurstof zijn er een boel gevoelsmatige *en* een boel rationele redenen om het oerwoud intact te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou jij boos worden moest ik je longen uitsnijden?

Kap de laatste boom en de mens verdwijnt... wij zijn letterlijk onze (wereld)longen aan het uitsnijden.
Waar op zich niets mis mee is, maar 't is mss wel belangrijk om te snappen wat we aan't doen zijn.

Of mensen boos worden en waarom dan precies ga je hen zelf moeten vragen. Maar een zit een fundamentele schroef los bij de persoon die niet snapt wat *teveel* bomen kappen betekent... 'teveel' is daar het sleutelwoord: er is geen reden om boos te zijn wanneer zinvol bomen gekapt worden.
Wat misschien wel opmerkelijk is, is dat we enerzijds zagen dat we teveel CO2 hebben en anderzijds ongebreideld bomen kappen... 't heeft iets weg van collectieve zelfmoord, met dat verschil dat iemand die zelfmoord pleegt wel degelijk bewust is van zijn daden en ik ben niet geheel zeker of dat bij ons het geval is...

Om je vraag dan direct te beantwoorden, maar dan algemeen: waarom worden mensen boos? Omdat zij een graad van bewustzijn, een graad van verstandigheid hebben, inzien wat de afloop is en liever leven dan sterven... boosheid is een (misschien ongelukkige) uiting is van 'actie ondernemen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik ook niet, laat ze lekker kappen. dat hebben de westerlingen ook gedaan om daarna de zooi een beetje bewoonbaar te maken. het is gewoon de kift, wij hebben ze niet meer dus gaan we ze van anderen claimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie moet die zotzooi die je met het kappen gemaakt hebt, opruimen dan? Zou jij niet boos worden als je dat moest opruimen, dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- het oerewoud vormt de 'longen' van de wereld
- het oerwoud herbergt waarschijnlijk duizenden onbekende planten- en diersoorten, waaronder planten die voor nieuwe medicijnen gebruikt kunnen worden
- het oerwoud is de natuurlijke leefomgeving voor stammen die zo hun leefgebied zien worden ingeperkt, waardoor zelfs zij met verdwijnen bedreigd worden
- het kappen van deze oerwouden is een helder voorbeeld van korte termijndenken en belust zijn op geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste punt is niet waar. Met je tweede punt ben ik het helemaal eens. Met je derde punt ben ik het ook helemaal eens. Je vierde punt gaat voorbij aan het probleem. Veel oerwoud wordt gekapt door arme boeren. Ze moeten wel, omdat het de enige manier is om henzelf en hun familie in leven te houden. Ze hebben geen geld voor landbouwmachines, geen geld voor meststoffen - dus het enige dat ze kunnen doen, is een stuk oerwoud platbranden en/of kappen. De grond is dan gedurende korte tijd vruchtbaar, vanwege al het organische materiaal dat er nog ligt. Gedurende die tijd kunnen ze gewassen verbouwen. Na één of twee jaar is de vruchtbare laag op, weg, vaak door erosie. Dan zijn ze gedwongen om een nieuw stuk oerwoud plat te branden. Hiertegen helpen slechts maatregelen op het sociale vlak. Voorlichting over hoe ze hun stuk land langer vruchtbaar kunnen houden. Het vormen van coöperaties om gezamenlijk wel landbouwmachines te kunnen aanschaffen. Het vormen van inkoopclusters om gezamenlijk goedkoper meststoffen te kunnen kopen.
Omdat het erg duidelijk laat zien,hoe een lieflijk landschap totaal verwoest wordt.Maar ja in nederland gaat men nu nog steeds bot en lomp om met het landschap,Dus wat brazilie doet met zijn bos kunnen we niet over oordelen aan gezien we zelf ons eigen land nog steeds verwoesten met eindeloze industie terreinen en vinex wijken.We hebben hier een magere 10%van het land bedekt met bos,en zolang dat zo is mag brazilie doen wat ze willen ,alhoewel ik dat wel betreur.Maar wat natuur betreft is nederland niet het school voorbeeld van hoe het moet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zouden ze maar boos worden! Indien men de Veluwe, het Zwarte Woud of de Ardennen met de grond gelijk zouden maken, zouden er veel meer mensen boos zijn (en terrecht!). Echter nu gebeurt het ver van ons bed en raakt het hooguit een enkeling. Daarbij wordt het ourwoud gekapt voor ons 'plezier'. Wij ('het westen') zijn de afnemers van het hardhout, gebruiken papier in enorme hoeveelheiden en willen goedkope producten die daar goedkoop geproduceerd worden (bio-diesel om maar wat te noemen).

Werden we maar boos! Het oerwoud is een stukje puur-natuur waar we zuinig op zouden moeten zijn. Het zijn de longen van de wereld. Buiten de discussie over het opgenomen CO2-gehalte, heeft het oerwoud invloed op he t klimaat (regenval), tegengaan van erosie en woestijnvorming en is de leefomgeving van veel plant en diersoorten.

Een gekapt oerwoud komt niet meer terug. Als die bedrijven en landen zich net zo om de aanplant als om de kap zouden zorgen, zou er ook geen reden zijn om 'boos' te worden.