Wat is een goede energieleverancier als je GEEN atoom- of kern-, kolen-, of windmolen-energie wenst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B.v. zonne-energie.
Met het verschil tussen warm en koud zeewater kan men ook energie opwekken. Windmolen-energie is danwel 'groene-energie' maar ik vind de vervuiling van onze horizon te grote vormen aannemen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Jfgadell, ook waterkracht- en getijdenenergie zijn nog mogelijk.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
hamster in een tredmolen

Antwoorden (7)

Dan blijft er niet veel meer over, dan je fiets op een rollenbank te zetten en dan middels de dynamo je eigen stroom te genereren.
Is trouwens ook bijzonder goed voor de conditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Wat jammer dat ik maar één plusje kan geven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik ook dik tevreden mee!
Ik denk dat je dan echt niet aan de stroom komt, kan me voorstellen dat je geen grijze stroom wilt maar windmolens valt onder groene stroom.

Trouwens uit welke bron wil je dan wel stroom ?
zonne energie of zo ?
Er is geen specifieker keuze te maken dan groene of grijze stroom .
12 jaar geleden
Je zou voor bio-energie kunnen opteren:
Biobrandstof: Biologische methoden die gebaseerd zijn op fotosynthese, bijvoorbeeld het gebruik van biologisch afval of het kweken van bacteriën die oliën produceren. Ook bomen, olifantsgras of andere snelgroeiende planten die verbrand- of vergistbare biomassa genereren zouden kunnen worden gebruikt. De efficiëntie van dit proces is gering omdat fotosynthese slechts 1% van de energie van de zon kan benutten. Daar staat tegenover dat biomassa kan worden gebruikt om rechtstreekse vervangers van de huidige fossiele energie te produceren. Er bestaan technieken om biomassa om te zetten in benzine, diesel en aardgas. Een groot bezwaar is echter dat op het oppervlak van Nederland bijvoorbeeld bij lange na niet genoeg biomassa kan worden verbouwd om het huidige Nederlandse energieverbruik te dekken.
12 jaar geleden
Een goede optie is om je huis energie-neutraal te maken.
- Neem een warmte terugwininstallatie, deze gebruikt de warme lucht in je eigen woning om warm water te maken d.m.v. een gesloten chemisch proces. Dit proces is voornamelijk gebaseerd op koelmiddel, welke op geen enkele manier (tenzij de machine verkeerd gesloopt wordt) in het milieu terecht komt. In sommige gemeenten kan je hiervoor subsidie aanvragen.
- Sluit je warmteterugwininstallatie aan op zonnepanelen, neem er wel genoeg om ook je overige elektrische apparaten van stroom te voorzien. De stroom die je niet gebruikt kan je 'verkopen' aan de energieleverancier.
- Gebruik tevens zo min mogelijk elektrische apparaten, om het stroomverbruik te minimaliseren. Dus de wasdroger het huis uit, afwasmachine het huis uit, dikke tv's het huis uit etc.

De laatste stap is niet per se nodig maar voorkomt dat je echt superveel zonnepanelen nodig bent. Het is een vrij grote uitgave in het eerste jaar, maar als je genoeg stroom 'terugverkoopt' dan verdient de installatie zichzelf terug. Vergeet alleen niet een onderhoudscontract af te sluiten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Direct antwoord op je vraag, 'wat is een goede energieleverancier als je geen atoom-, kern-, kolen-, of windmolenenergie wenst?'
Dat ben jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft er energie over die door waterkracht wordt opgewekt en dat wordt geleverd door Oxxio
12 jaar geleden
Gewoon houthakken in het bos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je enige practisch haalbare oplossing is om zelf zonnepanelen te plaatsen en daarmee in je eigen energiebehoefte te voorzien.
Afhankelijk van je energiebehoefte zal het prijskaartje dat eraan hangt variëren tussen "aanzienlijk" en "uitermate fors". En dat kaartje heb je dan waarschijnlijk pas over een jaar of 15-20 terugverdiend.

Energieleveranciers in Nederland die "Groene stroom" leveren zullen daar altijd een (groot) deel van opwekken met windmolens.