Is consuminderen een elitaire manier van bezuinigen of een leefwijze die voor iedereen mogelijk is?

Toegevoegd na 48 minuten:
Ter verduidelijking:
Ik bedoel met consuminderen niet een beetje bezuinigen, maar minder consumeren uit ideologie.

Betekenis consuminderen:
Volgens Van Dale is de betekenis van consuminderen: Het minder geld uitgeven met name als verzet tegen de consumptiemaatschappij.
Een andere definitie beschrijft het bewust omgaan met de beschikbare grondstoffen op aarde om geld en milieu te sparen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Consuminderen is eerder vrekkig te noemen en de doodsteek voor de toch al tanende economie.

Het beste antwoord

Volgens mij is het voor bijna iedereen mogelijk, het gaat namenlijk niet over geld uitgeven maar de afvalproduktie verminderen, een goed voorbeeld daarvan is de ja/nee sticker op de brievenbus tegen reclamefolders, kost niets en je bespaard er wel mee. Verder zie ik het vooral in: geen voorgesneden groente kopen, maar een hele krop en deze ook helemaal gebruiken. Je kleding naar een 2e handswinkel oid brengen in plaats van in de container (of daar kopen natuurlijk) vaker op de fiets of met het openbaar vervoer. Bij de sportclub met elkaar meerijden, zelf een tas mee naar de winkel, afval scheiden etcetc iedereen kan hiet dus iets aan meehelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die is natuurlijk aalleen haalbaar voor mensen die ruimte hebben om te minderen. Als iederen op bijstandsnivo zou gaan leven zou de consumptie in Nederland een heel stuk minderen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan consuminderen, het is helemaal niet elitair!

Hier enkele tips, doe je er voordeel mee:
- Koop eens wat minder runderhaas. Een gewone entrecote is ook lekker.
- Zet de thermostaat van je indoor zwembad wat lager.
- Als je boodschappen gaat doen, neem dan een keer de zuinige BMW Z4 van je vrouw in plaats van de Range Rover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 LOL, niet helemaal correct trouwens, mijn vrouw rijdt in de Range Rover bij mij thuis. Ik gebruik meestal de Hummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw rijdt in een Ferrari (zelf verdiend), maar komt mijn auto lenen om boodschappen te doen, want in die van haar kan je écht niks meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Vandenprinschgeenkwaad, inderdaad Ferrari's en dergelijke zijn leuke speeltjes voor als 6de of 7de auto, maar erg praktisch zijn ze niet. Je onderscheidt jezelf wel wat gemakkelijker van het gepeupel in zo'n auto.
Vreemde vraag. Iedereen kan toch minder aan consumptie doen?
Het gaat er namelijk vooral om dat je minder onzin dingen koopt. Niet elke keer weer de nieuwste computer e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iedereen een computer betalen?
Sommigen zijn genoodzaakt om te consuminderen, terwijl anderen dat doen uit levensovertuiging.
Maar voor de één is minderen: niet elke dag een stukje vlees, omdat dat niet te betalen is. Voor de ander is minderen: niet meer om de twee jaar een nieuwe auto kopen, maar om de drie jaar.
Bezuinigen betekent dus voor de één: meer armoede lijden en voor de ander: minder overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het best een aardig idee en denk dat iedereen het eens een maandje zou moeten proberen.

Koop eens een hamburger ipv een biefstuk. Neem eens sla met kaas en ei ipv dure zongedroogde tomaten en geitenkaas. Pak eens de fiets ipv overal naartoe te gaan met de auto.

Moet je eens kijken hoeveel geld je overhoudt! Is echt veel en bovendien is het gewoon wel eens goed om te zien dat je ook heel goed kunt leven zonder al je geld gewoon maar op te maken.

Oh, en het is vaak ook nog beter voor het milieu ook (fietsen ipv auto bv)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Minderen in verbruik leid in de westerse wereld snel tot een geisoleerd bestaan , het enige wat daarvoor enigzinds zal werken is een belonings systeem door belanghebbenden in de vorm van een reis of vermaak , het word dan sociaal wat makkelijker voor je gedrag en dus te dragen .. We slaan zo meer nieuwe leefrichtingen in dus iedereen voordelen behalve producenten .. die moeten op eigen kracht consuminderen of veranderen danwel door concurenten overgenomen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is in staat om minder te consumeren. Maar om dit te doen ten tijde van een crisis is fataal voor de economie...