Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is efficiënter: draaiing van een windmolen omzetten met compressor in perslucht of zoals nu omzetten met generator in elektriciteit?

Perslucht kan bewaard in tanks en vervoerd over weg of rail. Elektriciteit in accu's en door koperleidingen. Maar koper en grondstoffen voor moderne accu's worden steeds duurder. Zal welke van die twee het beste rendeert dan omslaan t z t?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
805

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik denk dat elektrisch praktischer is zolang het rechtstreeks het net op gaat, het wordt meteen gebruikt. En dat wordt met perslucht wel erg moeilijk. Denk bijvoorbeeld aan de moeilijkheid van het persluchtleidingnet dat je nodig zou hebben.

Maar ook zodra je het gaat opslaan en over de weg of spoor wilt vervoeren; je zult wel hele sterke en grote tanks moeten hebben wil het een beetje rendabel gaan worden.

Dus qua efficiëntie weet ik het niet (moeilijke berekeningen, denk ik) maar praktisch gezien is elektra veel slimmer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding