kunnen we ook papier maken van iets anders?

papier woord van bomen gemaakt, maar het is natuurlijk zonde om hele natuur wouden weg te kappen om er bv een stoel, papier, tafels, of weet ik veel wat van te maken. is er geen andere manier om dat allemaal te maken?? zodat de mooie natuur kan blijven staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
3.6K

Het beste antwoord

We kunnen papier maken van papier, dat is in Nederland zelfs de grootste bron van papierproductie, zo'n 80% van het papier is te recyclen en het gebeurt dan ook op grote schaal.
Behalve bomen kunnen ook veel planten vezels leveren voor papier, bijvoorbeeld: hennep, bamboe, riet en papyrus.
In het verleden werd papier ook wel geproduceerd van textiel, oude lompen maar dat gebeurd nu niet meer. Ook van asbest werd in de vorige eeuw papier gemaakt, dat gebeurde tot in de jaren '60.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ok, maar hoe komt er dan ooit het eerste papier, anders kan je het ook niet gaan recyclen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natumeer dan urlijk wel een voorwaarde, maar voor zover ik weet is vandaag de dag genoeg papier voorhanden. En dat gerecyclede papier is weer te recyclen. Dus voorlopig hebben we nog wel papier hoor.

Andere antwoorden (5)

Vroeger werd papier van oude kleren ("lompen") gemaakt. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan, maar het kan dus wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
In landen waar veel papier gemaakt wordt en dus ook veel bomen gekapt wordt, is ook in de regel sprake van het opnieuw planten van bomen. Voor elke boom die gekapt wordt, wordt weer een nieuwe geplant, zodat deze over een aantal jaren weer gekapt kan worden. Zo blijft het aantal bomen gelijk en hebben we toch papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan papier maken van planten bvb. grassen, bladeren, brandnetel, moerbeiblad, vlas, paardenstaart, riet en wat verder voorhanden is.
Het levert papier op dat karakter heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol..? hoe is daar ooit iemand achter gekomen :D
Aponi
13 jaar geleden
Geen idee, las het toevallig pas geleden in een blaadje dat mijn zoon mee nam van school.
Raar idee, dat wel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olifanten eten veel planten maar hebben niet de 4 magen van een koe. Dus de plantenvezels blijven onverteerd. Als ze er weer uit komen kun je er nog steeds mee doen waar plantenvezels goed voor zijn: papier maken. Ik geef paardenmest ook een kans, maar heb er geen ervaring mee.
ja dat kan

het oude papier recyclen en van dat oude papier maak je dan weer nieuw papier het werkt als volgt:

je pakt een stuk oud papier en een bak warm water het papier doe je in de bak laat het een tijdje zitten beweegt het wel maar niet te na ongeveer 5 tot 10 minuten is het bijna klaar alleen nog iets pakken waar je het papje op kan leggen en dan laten drogen en je zult zien dat het weer papier is zonder letters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker kunnen we papier maken van andere grondstoffen.
Sinds de oudheid werd papier gemaakt van de vezels van de papyrusplant. Ook is het heel goed mogelijk om papier te maken van katoen, maar het telen van de katoenplant gaat gepaard met behoorlijk veel milieuvervuiling. Ook kan men papier maken van de hennepvezel, en toevallig groeit de hennepplant met weinig kunstmest en heeft een heel goede opbrengst omdat zij ook hennepzaad produceert dat zeer hoogwaardige olie bevat en erg gezond is. De hennepvezel is een veelzijdig product en word daarom ook gebruikt voor kleding, het dragen van hennep-kleding is dan ook een aangename ervaring vanwege de zacht aanvoelende vezel en is behoorlijk duurzaam. Maar helaas staat de hennepplant op de drugs-lijst en wordt dus erg weinig aangeplant, en omdat de verwerking op kleine schaal duur is in vergelijk met grootschalige (katoen) enz. zijn hennep-producten, en dus ook papier, behoorlijk duur.