Dit was een combinatie van een zware ZW storm met een hoge waterstand (springtij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, de storm was inmiddels NW ( niet meer ZW ) op het moment van de hoogste waterstand waardor het water vanuit de oceaan in de trechter die de noordzee vormt geblazen werd.
Veel dijken in het deltagebied waren te laag en te zwak.
plus idd de combinatie van springtij en een noordwesterstorm.

Toegevoegd na 2 minuten:
noot: Extra gevaarlijke factor was niet alleen dat de dijken te laag en te zwak waren, maar ook de slechte staat waarin de dijken verkeerden. Rijkswaterstaat onderkende dit al in 1920, maar andere projecten kregen voorrang. Hierdoor kon het water zonder al te veel tegenstand het land in stromen.