Is de japanse radioactiviteit gevaarlijk voor nederland?

lees net op nu.nl dat er japanse radioactiviteit is gemeten in nederland. natuurlijk word er gezegd dat het niet gevaarlijk is voor ons in nederland. maar is dat echt wel zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

De dosis is dusdanig laag (nog), dat dit geen gevaar oplevert. Als dit nu zo was, dat nederlanders in gevaar zijn, zou dat betekenen, dat er niemand meer zou leven in Japan. Ik zal trachten uit te leggen waarom.

We worden jaarlijks blootgesteld aan radioactieve straling.
Voor de verschillende soorten straling, geld een maximale blootstelling in hoeveelheid en tijd. In de link vind je uitleg hierover anders wordt het antwoord zo lang ;-))

De aarde en al het leven op aarde staan constant bloot aan straling uit de ruimte, als een gelijkmatige motregen. Geladen deeltjes van de zon en andere sterren vertonen interactie met de atmosfeer en het magnetisch veld van de aarde en veroorzaken zo een stortregen van straling, voornamelijk beta- en gammastraling.

De sterkte van deze kosmische straling verschilt op verschillende plaatsen op aarde, door het hoogteverschil en de invloed van het aardmagnetisch veld.

Radioactief materiaal wordt overal in de natuur gevonden. Het komt voor in de bodem, in lucht, water en planten. De belangrijkste veroorzaker van aardse straling zijn de natuurlijk voorkomende isotopen van uranium en zijn vervalproducten, zoals thorium, radium, en radon.

Kleine hoeveelheden van uranium, thorium, en hun vervalproducten worden overal gevonden. Sommige van deze materialen worden door het lichaam opgenomen via voedsel en water, terwijl materialen zoals radon kunnen worden opgenomen door inademing. De hoeveelheid van aardse bronnen verschilt met de plaats op aarde.

http://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/69830-de-gevaren-van-radioactieve-straling-en-kernenergie.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Straling

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/Nucleaire_situatie_Japan.jsp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dit antwoord +

Andere antwoorden (7)

nee ik denk het niet.
die stoffen zitten misschien in wolken maar die zijn er al lang uit voordat het nederland bereikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De radioactiviteit is momenteel zo erg verdunt dat het echt geen kwaad meer kan. Deze wolk met radioactiviteit is na het vrijkomen boven de stille oceaan, ongeveer 80 km van de reactor af al zo verdund dat het niet meer schadelijk is.

Radioactieve straling is altijd aanwezig. De straling die uit Japan is aan komen waaien is eerst over de VS gegaan en via de Atlantische oceaan naar Nederland gekomen. Dit is al bijna 3/4 van de wereld. Deze straling is maar een fractie van de straling die echt schadelijk is.

Er staat bij je artikel ook beschreven dat de straling 10.000 keer kleiner is dan bij Tsjernobyl en daar zijn we toch ook niet dood van gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan onmogelijk weten of er niemand aan is doodgegaan. Wie weet hoeveel mensen zijn er later nog ziek van geworden en toch nog gestorven, zonder dat er een verband werd gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland niet in ieder geval, omdat de straling van Tsjernobyl ook een dusdanige lage concentratie straling had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben met alles met je eens, maar dat laatste is idd ook volgens mij niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kwam er gisteren achter dat bijna iedereen radio actieve deeltjes in zijn / haar lichaam heeft . Onder andere door de atmosfeer kernproeven in de jaren 50 en 60. Er zijn tonnen nucleair materieaal de lucht in gegaan tijdens de explosies.
De hoeveelheid zal waarschijnlijk zo laag zijn dat het geen groot gevaar op levert. Japan is ver weg en door de reis wordt de radioactiviteit verdunt en verspreid zodat de intensiteit laag is voordat het Nederland bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat nog (lang) niet...

De gevonden concentratie van stofgebonden I-131 bedraagt 0,00017 Bq/m3. Ook andere radioactieve stoffen, zoals Cs-134, Cs-137 en Te-132, zijn aangetroffen, maar wel in mindere mate. De precieze waarden daarvan kunnen pas bepaald worden nadat de natuurlijke radioactiviteit in het meetfilter is vervallen. In het luchtmonster van het etmaal ervoor zijn geen radioactieve deeltjes uit Japan aangetroffen. Dat was wel het geval in Zweden en Finland.

In totaal zou het dus gaan om een I-131 luchtconcentratie van ongeveer 0,001 Bq/m3. In de dagen na ‘Tsjernobyl’ zijn in Nederland I-131 concentraties gemeten van enkele tientallen Bq/m3.

Tjernobyl was ook niet (echt) gevaarlijk voor ons hier in Nederland kwa lucht althans, en dit is een factor 10.000 minder dus verwaarloosbaar volgens het RIVM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is altijd een beetje radioactieve straling .... natuurlijke straling van de Aarde , Zon...
Dat er verhoogde radioactiviteit gemeten is 'is a good thing' ....bewijs dat de straling opgevolgd wordt en dat minieme straling kan worden gemeten.
De straling uit Japan heeft normaal geen (noemenswaardige) invloed meer op ons...Japan ligt op 9.500 km van hier. Wanneer er een wolk in onze richting uit komt is die zodanig verdund , dat we er geen hinder van ondervinden. Toch waarschuwt men ons , omdat thermiek en straalstroom wel iets kunnen meenemen.
Maar die kans , hoewel niet uitgesloten ,is miniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Japan ligt eerder +- 20.000 km van hier als je de straalstroom windrichting meeteld , die is op onze lengte breedte graad altijd uit het Westen en japan ligt Oost. De wind met de radioactieve deeltjes moet dus eerst over 2 oceanen en heel de VS / Canada.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Japan ligt ongeveer op 10.000 km van hier.
De straalstroom komt uit het Westen , dus is de afstand nog veel groter ...30.000 km en meer .
Maar de straalstroom is een smal geconcentreerd lint.
Ik ga niet beweren dat er invloed is ....het gaat hier om 'minieme' kans .....vergeet niet dat het een 'hot' item is bij de publieke opinie (anders had men er allicht niets over gezegd)
Ja kan gevaarlijk zijn! Vooral bij open hemel dan dalen de deeltjes snel neer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De catastrofe bij Fukushima in Japan is ( nog) niet te vergelijken met zo iets als Tsjernobyl. Er is radioactiviteit vrij gekomen en in de atmosfeer terecht gekomen , maar de reaktor kernen zijn nog intact en de spent fuel rods zijn ( nog ) niet aan het branden . Het is dan ook voor ons niet gevaarlijk , en de radioactiviteit is nauwelijks hoger dan de normale achtergrond radioactiviteit.

Maar als de hele centrale met zes reaktoren en zwembad poelen met radio actief afval wordt "opgegeven " en de hele boel gaat branden ,smelten en radioactief gaat stomen , dan kunnen wij in Nederland wel degelijk óók gezondheidsrisico's gaan krijgen. Er ligt tonnen van het spul en de "spent fuel pools" zijn niet hermetisch afgeschermd van de omgeving . De hitte van een kernbrand zou radio actief materiaal hoog in de atmosfeer kunnen verspreiden.

Ik ga er vanuit dat als het zo erg zou worden als in de Sowjet Unie destijds ( Tsjernobyl ) dat de Japanse regering mensen , militairen en technici en brandweermensen , gaat dwingen om hun leven te offeren voor de toekomst van Japan om de reactor te blussen met borium en zand en met een sarcofaag af te dichten. Net zoals dat in de Sowjet Unie gebeurde in 1986.