Verschuiven de seizoenen in Nederland? Hoe zouden de seizoen er over 10 jaar uitzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
3.5K

Het beste antwoord

de seizoenen verschuiven, dat is bewezen (zie link)

De zomer wordt geleidelijk langer om in het jaar 3500 zijn langste duur te bereiken. De zomer begint wanneer de lengte van het midden van de zon precies 90 graden bedraagt, en eindigt wanneer de lengte precies 180 graden is. Van jaar tot jaar zijn er grote verschillen door de een periodieke verandering van de stand van de aardas. Dat komt hoofdzakelijk door de aantrekkingskracht van de maan en storingen van maan en planeten op de beweging van de aarde.

de eigenschappen die een sezoen een sezoen maken zijn te beinvloeden (denk aan het broeikas effect bijvoorbeeld)

omdat er meerdere factoren zijn die hier invloed op hebben is niet met zekerheid te zeggen hoe het er over 10 jaar uit zal zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
als de mens de datum hier niet op aanpast (begin en eind van seizoen) zal het moment van intrede van een sezoen niet veranderen. een benaming zegt immers niets over de eigenschappen van een bepaalde periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou door de opwarming van de aarde duren somige seizoenen langer dus ze verschuiven niet echt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar zullen de winters dan niet korter worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat helaas wel
Ze verschuiven deels wel: de lente begint vroeger bijvoorbeeld. Als dat zo doorgaat, wordt februari misschien de lentemaand ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is veel te doen over het klimaat. Of we dit over 10 jaar al zullen merken, is eigenlijk niet echt met zekerheid te zeggen.
Wel staat vast dat we meer naar extremen gaan, droger, natter, kouder en warmer. Ook in Nederland zullen we dit op termijn gaan merken.Wel kan je stellen dat de echte seizoenen, een beetje verschuiven. Paar geleden heel veel sneeuw in maart.

Voor de natuur is dit niet echt prettig. Zo moeten bijv. jonge vogels in mei, juni kleine insekten hebben, wanneer het te koud blijft, worden ze niet gevoedt. gevolg geen klein grut, geen voedsel voor bijv. de roofvogels en ga zo maar door.

Zou de seizoenen echt heel veel gaan verschuiven, dan gaan we dit het eerst merken aan bijv. onze dieren.
Er zullen soorten verdwijnen en bijkomen.

Om echt een correct antwoord te geven op de vraag is vrij moeilijk, invloeden van zee etc. spelen mee en we zullen altijd een "zeeklimaat"houden, maar we gaan zeker naar een "samensmelten"van de seizoenen toe.