Wat is hard water? Hoe kan ik dat uitleggen aan kinderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan de antwoorden te zien die ik hier lees moet je maar ff wachten todat ze wat ouder zijn xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi

Het beste antwoord

Hard water wordt voornamelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van twee stoffen, die onontbeerlijk zijn voor onze gezondheid: calcium en magnesium. Hard water is dus gezond water.
Wanneer hard water verwarmd wordt boven 55° Celcius, of wanneer dit water in contact komt met lucht, bijvoorbeeld via de douchekop of aan de kraan, kan dit kalkafzetting veroorzaken. Bij elektrische apparaten, bijvoorbeeld koffiezetapparaten, vaatwasser of wasmachine, kan kalkafzetting leiden tot verlies van energierendement. Bij hard water moet je bij het wassen ook meer wasproduct gebruiken. In die gevallen kan het aangewezen zijn om een waterverzachter te installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hard water en zacht water.

Je ziet niet aan water dat het hard is, of zacht. De hardheid zit 'm in de samenstelling. En dat kan men in een laboratorium analyseren.

De hardheid van het drinkwater wordt bepaald door het gehalte aan calcium (kalk) en magnesium dat erin aanwezig is.
Hard water tast bijvoorbeeld het binnenwerk aan van je wasmachine of je koffiemachine. Daarom moet je ook ontkalken. Om de kalkaanslag tegen te gaan.

In zacht water zitten dus nauwelijks van die genoemde stoffen. Is gewoon meer naturel.

Het hangt er in Nederland vanaf waar je woont of je zacht of hard water hebt. Dat gehalte is niet overal gelijk

Op deze site

http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterhardheid/waterhardheid-hardheid-van-hard-water.html?gclid=CM7Lpqfe36UCFQGHDgodxRmc0Q

kun je je woonplaats intypen en kijken hoe het daar met de waterhardheid is gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hard water is toch kalkrijk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je als in "Kijk Bambi, hard water" {stampertje}

Of als in water met een hoge kalk verontreiniging???

Gebruik dan gips en water en laat zien hoe het samen koekt!

Daarna kan je het meteen gebruiken om gipsen beeldjes te maken!!!!

Veel plezier en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen een kind kan je zeggen dat in hard water kalk is opgelost, net zoals suiker in de thee.
Hard water smaakt een beetje anders. En bovendien gaat de kalk uit het water aan de binnenkant van de ketel zitten en in het koffiezetapparaat als het water heet wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In hard water zitten veel mineralen zoals calcium en magnesium. Calcium vormt calciumcarbonaat als het water verwarmd wordt. Dit is beter bekend als kalkaanslag.

Om dit aan je kinderen uit te leggen hoef je ze alleen je waterkoker of douchekop maar te laten zien, toch?