wat zijn de gevolgen van opwarming van de aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Antwoorden (8)

Overstromingen, extremere stormen, uitsterving van diersoorten en uiteindelijk wordt het heel droog en drogen veel mensen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de opwarming smelten veel gletsjers en daardoor stijgt de zeespiegel weer en wordt het hier warmer.
Stijgt de zeespiegel niet al te veel dan krijg ik warmere voeten, maar stijgt hij meer dan worden mijn voeten nat en koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Catastrofale gevolgen voor het klimaat en het milieu.

Zeespiegel stijgt. Laaggelegen eilandengroepen kunnen verdwijnen, net als grote delen van Nederland en Florida, om slechts twee gebieden te noemen.
Miljoenen mensen worden misschien gedwongen te vluchten uit plaatsen als Shanghai en Calcutta, en uit delen van Bangladesh.

De stijgende temperaturen zouden ook kunnen leiden tot ergere stormen, overstromingen en droogtes.

In de Himalaja kunnen verdwijnende gletsjers, vanwaaruit zeven rivierstelsels ontspringen, een tekort aan drinkwater veroorzaken voor 40 procent van de wereldbevolking.

Er zijn ook duizenden diersoorten die bedreigd worden, waaronder ijsberen, die voor de jacht grotendeels afhankelijk zijn van het ijs. Uit rapporten blijkt al dat veel beren gewicht verloren hebben en sommige zelfs verhongeren.

De stijgende temperatuur kan ook bijdragen tot de verspreiding van ziekten doordat muggen, teken en andere ziekteoverbrengende organismen, zoals schimmels, zich over grotere gebieden kunnen verspreiden.

Wat het nog onheilspellender maakt, is dat sommige wetenschappers van mening zijn dat de veranderingen die aan de opwarming van de aarde worden toegeschreven, sneller plaatsvinden dan verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er van af hoeveel de Aarde opwarmt , in welke tijdspanne en of het proces omkeerbaar is.
De opwarming en afkoeling van de aarde zijn in de loop der tijden zeer normale , natuurlijke zaken geweest. Die grote gevolgen hadden op het leven op Aarde. De meeste processen zijn vrij langzaam ontstaan en velen hebben zijn cyclisch terugkerend. Sommige processen kwamen onverwacht (vulkaanuitbarstingen in Siberië , meteoriet-inslagen in de Bengaalse Zee en in de Golf van Mexico . Beiden kondigden het einde aan van geologische tijdperken .
Met plots ….wordt soms nog honderdduizenden jaren bedoeld.
Wat we nu meemaken is het begin van een kettingreactie volledig door de mens veroorzaakt in een tempo dat geen voorgaande kent en. dat mogelijk niet meer omkeerbaar is …we kunnen het alleen bog tegenhouden.
Gevolgen zullen zijn : sterke stijging van de zeespiegel , door smelten grote massa’s landijs (poolkap-gletsjer). Een stijging van 6 meter in een paar honderd jaar is mogelijk ,wanneer we het in dit tempo afsmelt : gevolgen § Dieren verliezen hun habitat ( ijsberen ,zeerobben ,walvissen) § Overstromingen en verdwijnen van alle koraalleilanden.
§ Verhevigen weersfenomenen : heviger stormen , cyclonen …met veel meer schade. § Ontstaan nieuwe zeestromingen : die de weertypes volledig kunnen omgooien en zelfs het smeltproces nog kunnen versnellen.
§ verzilting zoetwaterbronnen
§ Verdwijnen van de beste lager gelegen landbouwgebieden : Bangla Desh , De Nijl delta , De Ganges valleien , Pakistaanse rivieren ,zelfs lagere lande zoals Nederland zullen hun dijken drastisch moeten verhogen en verstevigen tegen overstromingen…..Maar wat als de zeespiegel 6 meter stijgt? Dijken als kathedralen?

In feite in functie van ‘menselijk leven’ : een catastrofe op langere termijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een flinke opwarming van de aarde komen de worteltjes gaar uit de grond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het 'probleem' van opwarming v/d aarde? het grootste gevolg is geld in het laatje voor bepaalde organisaties..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ernstige klimaatveranderingen, het uitsterven van zeedieren, zelfversterkende effecten bij het smelten van het poolijs verandert de kleur van de aarde en zal zij de warmte, die totnogtoe weerkaatst werd, absorberen en de temperatuur verder opdrijven. Meer veld- en bosbranden zullen nog meer CO2 in de atmosfeer jagen en het effect van opwarming van de aarde verder versterken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen, tenzij je er zelf onderzoek naar hebt gedaan. Je kan natuurlijk geloven in de doemscenario's die opgenoemd worden door mensen, bedrijven of instanties die zelf baat hebben bij global warming (en geloof me, dat zijn er veel). Er zijn veel wetenschappers die hier onderzoek naar hebben gedaan en waarvan die onderzoeken dood worden gezwegen.
Ik zou je aanraden om de film an inconvenient truth te gaan kijken en daarna the great global swindle.