Waarom heeft men in de Oosterschelde een open dam gebouwd en hoe werkt die?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Schoolopdracht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is op zich nog wel een kennisvraag.
Cryofiel
13 jaar geleden
Op zich wel - maar in combinatie met de andere vragen van deze vraagsteller zie je direct dat dit onderdeel is van een schoolopdracht.

Antwoorden (3)

Een dam of een kering?
In eerste instantie zou de Oosterschelde afgesloten worden met een heel normale dam. In 1967 was men al begonnen met het opspuiten van drie werkeilanden. Daarna zou het slechts een kwestie zijn van het storten van beton om de Oosterschelde af te sluiten. Dat is echter nooit gebeurd. Steeds meer mensen begonnen in te zien dat de afsluiting van de Oosterschelde allerlei consequenties had. De veiligheid stond dan wel bovenaan, maar de natuur mocht ook niet vergeten worden. Een mogelijkheid was om de Oosterschelde open te houden en de 150 km dijk rond de Oosterschelde systematisch te verhogen.

Zie voor meer informatie onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het water in de Oosterschelde niet zoet te laten worden, waardoor de planten en dieren zouden uitsterven/verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op bezoek gaat in het museum ""Neeltje Jans"" wordt het je allemaal haarfijn uitgelegd.
De dam gaat dicht bij een bepaalde windkracht en springvloed.