Hoe ver komt bliksem?

Ik ben net in de bergen van Bali geweest toen het ineens keihard ging regenen en bliksemen. Op een gegeven moment zat ik in een soort van overdekt bushokje. De bliksem was zo hard dat de ramen en grond trilde. De bliksem sloeg 20 meter verder van mij in op een zendmast maar de klap voor die klap was nog harder dus het kan mogelijk zijn dat die het overdekte huisje waar ik inzat ook had geraakt. Dus toen vroeg ik mij af hoe ver bliksem dan door de grond etc gaat. Kan het zijn dat ik een klein beetje geraakt ben. En heb je verschillende stadia’s hoe erg het je de klap ontvangt of is het als je geraakt word dat je het echt wel voelt?
Want ik had een tijdje daarna wel dat ik op een deel van me hand gevoelloos was en dat me gewrichten pijn gingen doen en ik werd ook best suf en niet scherp. Kan dit ermee te maken hebben?

een jaar geleden
1.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Wanneer je een steen in een vijver gooit, dan ontstaan er kringen die naar buiten bewegen. Hoe verder de kring naar buiten gaat hoe lager de top van de golf. Er ontstaat zo een hoogteverschil tussen de ene golf en de golf die erna komt. Onthoud even dat hoogteverschil. Net zoals de golven in de vijver bewegen en steeds verder van het inslagpunt steeds meer uitdoven, zo gaat het ook met de bliksem. Zolang je niet rechtstreeks door de bliksem geraakt wordt is het qua gevaar voor van belang hoeveel stroom er door je lichaam vloeit.
Dat hangt van 2 dingen af
1 de afstand tot het inslagpunt
2 het potentiaalverschil tussen de 2 punten waarop je de grond raakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
(vervolg)
Denk even terug aan het hoogteverschil tussen de golfjes. Liggen die golfjes dicht bij elkaar, dan is het verschil klein. Bij een grotere afstand is ook het hoogteverschil navenant groter.
Zo gaat het ook met de spanning die de bliksem in de grond veroorzaakt in je lichaam. Staan je voeten dicht bij elkaar, dan is het spanningsverschil laag. Staan je voeten ver uit elkaar, dan is ook het spanningsverschil groter. Hierdoor kan er meer stroom door je lichaam vloeien wat dus potentieel gevaarlijker is. Terug naar jouw vraag... De bliksem is vlak bij je ingeslagen. Je contact met de grond is niet nul geweest. Er kan dus wat stroom door je lijf heen zijn gegaan. Blijkbaar is het niet dodelijk geweest. Je hebt een tik gehad en dat is het dan. Verder zou ik me niet al teveel zorgen meer maken.
Jmv12
een jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord ten eerste, maar ik zat op een bankje van hout en staal wat op een betonnen grond stond hier kan geen bliksem doorheen komen toch? En zo wel wat kunnen de gevolgen zijn dat er stroom door me lijf is gekomen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
De bliksem is heel krachtig. Hij gaat ook voor een deel door (het vocht in) hout en staal. Zie het als verstoringen in de rimpels. Door obstakels in het water zijn de kringen ook niet meer mooi rond. Dit treedt ook op bij de bliksem. Door het ene materiaal gaat het makkelijker dan door een ander. De gevolgen van stroom door je lichaam ontdek je vrij snel. Als nu alles in orde is, dan zal het verder geen gevolgen hebben. Wat hadden de gevolgen kunnen zijn?
Bij erg grote stromen door je lichaam als gevolg van bliksem zul je brandwonden kunnen zien. Die dwars door je lichaam gaan. Zenuwbanen en spieren kunnen beschadigd raken, zelfs met de dood tot gevolg. Maar dan heb je wel een flinke tik gehad. Zo erg is het bij jou niet. Anders was je niet in staat geweest deze vragen te stellen.

Antwoorden (1)

De afstand die de bliksem kan afleggen via de grond hangt af van de geleidbaarheid van de grond en de sterkte van de bliksem.
Er wordt echter algemeen aangenomen dat bliksem tot een afstand van ongeveer 16 km door de grond kan reizen. Natuurlijk is dit slechts een schatting en er zijn meldingen geweest van bliksem die veel verder weg is. In één geval werd gemeld dat een bliksemschicht ongeveer 48 km door de grond had gereisd.
Dit staat bekend als de grondstroom. Iedereen in de buurt van een blikseminslag kan slachtoffer van grondstroom worden. Omdat de grondstroom een ​​veel groter gebied treft, veroorzaakt deze de meeste doden en gewonden.
een jaar geleden
Jmv12
een jaar geleden
Kan ik dan ook geraakt zijn of niet?
SimonV
een jaar geleden
Ja. Zie toevoeging antwoord.
Jmv12
een jaar geleden
Maar als zat op een bankje van hout en staal en dat stond op steen daar komt het toch niet doorheen?
SimonV
een jaar geleden
Nee, dat lijkt me niet.