Hoe kan het aardse klimaat zo erg veranderen?

Toen de aarde werd “geboren” was het heel heet een miljard jaar later was het afgekoeld hoe kan dat? Later waren er weer ijstijden en er was de “snowball Earth” heeft de aarde op verschillende afstanden van de zon gestaan of heeft dat er niet mee te maken?

2 jaar geleden
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
De afstand aarde-zon verandert niet/nauwelijks en heeft geen impact op klimaat of seizoenen. Grote effecten komen door de samenstelling van de aard atmosfeer (hoeveelheid CO2, methaan, en water) en ook wel door de locatie van landmassa's.

Antwoorden (1)

Het klimaat op aarde wordt in de eerste plaats door de afstand van de Aarde tot de zon en de zonneactiviteit bepaald. De hoek tussen de aardas en de aardbaan, de verdeling van de werelddelen over het aardoppervlak en de invloed van het broeikaseffect in de atmosfeer spelen een belangrijke rol. Klimaatveranderingen worden voor een groot deel bepaald door het verschuiven van de continenten en veranderingen van de samenstelling van de atmosfeer. Grote natuurrampen hebben in het verleden vrijwel zeker klimaatveranderingen veroorzaakt of in gang gezet. Het zijn factoren die volgens het Systeem Aarde met elkaar samenhangen.

Het klimaat en klimaatveranderingen bepalen welke ecosystemen op aarde voorkomen en hoe ecosystemen zich ontwikkelen. Daarmee zijn klimaatveranderingen, samen met de platentektoniek, belangrijke drijvende krachten achter de evolutie van de organismen die in de verschillende biotopen van deze ecosystemen voorkomen. Aan de andere kant beïnvloeden de organismen die op aarde leven het klimaat en de klimaatveranderingen. Zodoende bestaat er een terugkoppeling tussen populaties van de verschillende organismen en het klimaat en de ecosystemen waarin ze leven. Die terugkoppeling kan zowel positief als negatief zijn.

De snelheid waarmee klimaatveranderingen zich voltrekken varieert sterk. Deze veranderingen kunnen traag en geleidelijk verlopen maar ook snel en schoksgewijs. Bovendien verlopen klimaatveranderingen niet overal even snel en op dezelfde manier. De oorzaken en gevolgen van klimaatverandering in het verleden zijn het onderwerp van veel multidisciplinair natuurwetenschappelijk onderzoek. Onderzoeksvelden waarin klimaatverandering een rol speelt zijn bijvoorbeeld sedimentologie, paleontologie, geochemie en atmosferische fysica. Hoe verder men teruggaat in het verleden, hoe ingewikkelder en moeilijker het onderzoek naar klimaatveranderingen wordt, omdat de benodigde data steeds schaarser en grofkorreliger wordt.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
M.b.t. de genoemde broeikasgassen is het goed om te beseffen dat waterdamp verreweg de belangrijkste is. Het percentage (beter: promillage) CO2 in de atmosfeer varieerde in het verleden ook flink, maar dat steeg altijd enkele honderden of duizenden jaren nadat de aarde warmer was geworden. Warm zeewater kan immers minder CO2 (en andere gassen zoals zuurstof) bevatten dan koud water, dus dat werd geleidelijk afgestaan aan de atmosfeer. En vice versa.