de grootste (in het algemeen)

Grote Orkaan van 1780

De Grote Orkaan van 1780 is een orkaan die over het Caribisch Gebied trok in 1780. Het is waarschijnlijk de meest dodelijke Atlantische orkaan ooit. Ongeveer 22.000 mensen stierven toen de superstorm over de eilanden Barbados, Martinique en Sint Eustatius trok, tussen 10 en 16 oktober. De op-één-na dodelijke orkaan ooit was Orkaan Mitch, die in 1998 voor ca. 11.000 tot 18.000 doden zorgde.
De orkaan trok over tijdens de Amerikaanse Revolutie, en zorgde ervoor dat de Fransen en Engelsen die actief waren in deze regio grote moeite hadden om hun gebieden nog te kunnen besturen. De Britse vloot was bij de Benedenwindse Eilanden ongeveer 25 schepen kwijtgeraakt, die belangrijk waren voor de verdediging tegen de Fransen.
De orkaan

De orkaan trok richting Barbados, waar hij in twee dagen 4.326 mensen doodde. Vrijwel elke boom en bouwwerk werd verwoest door de hoge windsnelheden. Veel vissersboten konden niet tijdig terugkeren naar het eiland. De bemanning verdronk vaak. Bijna iedere inwoner van Barbados verloor een familielid in de storm. Vervolgens trok de orkaan naar Martinique. Hier werden ongeveer 9.000 mensen gedood. Bij de Kleine Antillen vielen vele doden, waarvan veel bemanningen van de Spaanse, Nederlandse, Britse en Franse vloot. Daarna raasde de storm naar Sint Eustatius, om vervolgens Puerto Rico en Hispaniola aan te doen. Op 17 oktober kwam de orkaan aan land in Florida.

in de VS

Katrina

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katrina_(orkaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tijdlang werd gedacht dat Katrina de dodelijkste natuurramp ooit in de Verenigde Staten zou worden, maar dat bleek niet waar te zijn omdat het uiteindelijke aantal slachtoffers "meeviel". De dodelijkste natuurramp in de V.S. was de Galvestonorkaan van 1900. Deze orkaan eiste 8000 tot 12.000 doden en verwoestte de stad Galveston in Texas volledig. Alle orkanen op Amerikaans grondgebied tussen de Galvestonorkaan en Katrina hadden bij elkaar waarschijnlijk minder slachtoffers dan de Galvestonorkaan. Twee orkanen op het Amerikaanse continent waren nog dodelijker: de Grote orkaan van 1780, die in het Caribisch gebied 22.000 levens eiste, en orkaan Mitch in 1998, die in Centraal-Amerika 11.000 tot 18.000 levens kostte. Katrina was de op een na dodelijkste Atlantische orkaan van 2005, alleen de Orkaan Stan eiste in Centraal-Amerika meer slachtoffers.

Dus in de VS was het de Galvestonorkaan uit 1900.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is orkaan katarina geweest.