Als in het drukpatroon een kleine uitstulping van lage druk terug te vinden is, spreken we van een thermische vore.

Uitleg
Een convergentielijn is een lijn of een zone waar de wind in de onderste luchtlagen samenkomt of convergeert. Hierdoor kan er horizontaal bekeken een "overschot" aan lucht ontstaan, zodat er verticale bewegingen volgen die kunnen leiden tot wolken en mogelijk ook neerslagvorming, zelfs met hevig onweer.
Bij een convergentielijn kan de wind vanuit totaal verschillende richtingen samenstromen, bijvoorbeeld uit het zuidwesten en het noordoosten. Convergenties treden ook op wanneer de wind extra wrijvingskrachten ondervindt. Zo zal een zeewind op land door de grotere wrijving wat van richting veranderen. Er is dan niet alleen een samenstromen van lucht door de richtingsverandering, maar ook door het afnemen van de windsnelheid. Het reliëf, zoals ook de Ardennen, kan de wind doen afwijken met convergenties als gevolg. De Ardennen zijn onder andere hierdoor gevoeliger voor buien en onweer.
De meest klassieke en soms uitgestrekte convergentielijn treft men af en toe aan op zeer warme zomerdagen. Zij wordt op onze weerkaarten getekend als een oranje "visgraatlijn". In sommige streken wordt de lucht zo sterk opgewarmd (nog meer dan in de omliggende gebieden) dat ze begint te stijgen. In de hogere luchtlagen boven de warmste zone zal er een kleine "overdruk" ontstaan en zal er lucht horizontaal wegstromen. Het resultaat is dat de luchtdruk aan de grond (een beetje) daalt. In het drukpatroon is dan een kleine uitstulping van lage druk terug te vinden. We spreken dan van een thermische vore. In sommige gevallen kan de druk sterker dalen en kan de vore zich tot een klein lagedrukgebiedje omvormen. Dit is dan een thermisch lagedrukgebiedje.
2 jaar geleden
HoeDan123
2 jaar geleden
Klinkt logisch. Een convergentielijn zorgt voor stijgende lucht , En dus een klein gebiedje van lage druk wat de uitstulping maakt in het lagedrukgebied(je) Toch zie ik lang niet altijd een visgraatlijn op een weerkaart. Op een website lijken ze met thermische vore van een dikke rode streep op een weerkaart te refereren. Misschien maar even een meteorologie boekje kopen. Bedankt.