Waardoor wordt een klein koudegebied (10 graden verschil!) veroorzaakt?

Ik reed vandaag van Utrecht naar Lisse. Bij vertrek was de buitentemperatuur 17 graden. Bij de afslag A2-A9 was hij 7 graden! Richting Amstelveen liep hij weer op naar 17 graden. Op de terugweg, een uur later, zelfde route, was dit koudegebied er niet meer. Wat kan die 10 graden (!) temperatuurverschil veroorzaken, over een betrekkelijk korte periode en in een betrekkelijk klein gebied? (aannemende dat de thermometer goed is)?

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De meest aannemelijke reden is dat er lokaal neerslag is gevallen, en die neerslag zorgt op die plek voor een temperatuurdaling.
Dat hoeft helemaal geen hagel of zo te zijn, gewoon koude regen kan de temperatuur al fors naar beneden brengen. Dat heeft ook tot gevolg dat de luchtdruk lokaal wat lager wordt, en dat het daarom daar gaat waaien.