Waarom duurt de hitte en droogte nu zo lang en wanneer komt hier een einde aan?

2.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat is van zoveel factoren afhankelijk.
Wie het weet moet met de loto mee doen.
fremar
5 jaar geleden
Komt de droogte door klimaatverandering?
Die record-hoge temperaturen boven zuidelijk Scandinavië zijn uitzonderlijk en komen over de afgelopen eeuw niet vaker voor. Ook is er geen trend te zien in dat het minder regent. Daarom kan niet gezegd worden dat de huidige droogte komt door klimaatverandering. Wordt het in de toekomst droger?
Er is een kans dat de toekomst droger wordt. In twee van de vier klimaatscenario’s uit 2014 komt naar voren dat Nederland droger wordt. De andere twee scenario’s geven aan dat er geen extreme droogtes komen. Een recent onderzoek laat echter zien dat het waarschijnlijker is dat het droger wordt. Er moet alleen nog veel meer onderzoek naar gedaan worden. Wat zeker is, is dat Zuid-Europa droger wordt en Noord-Europa natter. Nederland zit daar precies tussenin en het kan nog beide kanten op gaan.

Antwoorden (1)

Het weer is van heel veel factoren afhankelijk. De stand van de zon en de maan, de temperatuur van het zeewater, windrichting in de hogere luchtlagen, waar de hoge- en lagedrukgebieden zijn etc. Dus het is, zeker als je zoals wij in Nederland een zeeklimaat hebben, maar afwachten hoe al die factoren op elkaar inwerken.
Over de afgelopen jaren (eeuwen) kun je gemiddelden berekenen qua temperatuur, windsnelheid, hoeveelheid neerslag etc. Het ene jaar wijk je verder af van het gemiddelde dan het andere. En enkele jaren wijk je veel af van het gemiddelde. Nu hebben we een uitschieter qua temperatuur en droogte, zoals slechts eenmaal in de 50 a 100 jaar is voorgekomen. Daar is niet één reden voor aan te wijzen. Volgend jaar kan het zomaar weer heel erg koud en nat zijn.
Hoe lang het gaat duren? Dat weet je pas achteraf, maar ooit zal het wel weer winter worden, verwacht ik.