Het ISS draait in ca. 90 minuten rond de aarde. Daarbij komt het ISS zowel over het Kennedy Space Centre als over de Baikunur lanceerplaats. De minimale hoogte van het ISS is 280 kiliometer, de maximale hoogte is 460km. De werkelijke hoogte van de omloopbaan kan PER DAG ca. 100m verschillen zonder het gebruik van boosters.

Speelt de afplatting van de aarde een rol of je de baan een cirkel of eivorm kan noemen? De aarde gemeten langs de evenaar heeft een omtrek van 40075km; over de polen 39963 km. Dat is een maximaal verschil van 112km, maar eigenlijk verschil van 0,2%. Dat lijkt msschien veel maar met 15 of 16 rondjes om de aarde per dag is dat verwaarloosbaar voor de meeste experimenten aan boord van het ISS.

Daarnaast is de aarde niet "plat". Denk aan bergen die wel 2000 á 9000m hoog kunnen zijn. Dat is een stuk meer dan de 100m die het ISS in een dag kan dalen...

Een defnitie van een cirkel: op elke punt op de cirkel is de afstand tot het middelpunt gelijk. Dat geeft in een grafiek een rechte lijn.
Bij een zuivere eivorm krijg je ALTIJD een parabool.

Cirkel of ei?

Tussen Maart 2016 en Maart 2017 varieerde de hoogte van het ISS tussen 406,6km en 401,9km. De NASA noemt dat een cyclus waarbij de microzwaartekracht het minst verstoord is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
1) Als je het hebt over de baan van een satelliet heb je het altijd over de baan t.o.v het massamiddelpunt van de aarde, en niet over de hoogte boven het onderliggende oppervlak.
2) "Bij een zuivere eivorm krijg je ALTIJD een parabool.".
Nee, bij een zuivere eivorm krijg je NOOIT een parabool, maar een soort sinus.
Het ISS draait in een elliptische baan (dat is geen eivorm) om de aarde.
Elke satelliet draait in een elliptische baan om zijn planeet.
Elke planeet draait in een elliptische baan om zijn zon.
Een cirkel is een bijzondere vorm van ellips, namelijk waarbij de twee brandpunten samenvallen.
Het zou wel zéér toevallig zijn als een baan zuiver cirkelvormig zou zijn. En als die toevallig heel even cirkelvormig zou zijn, zal door storende elementen als maan, zon, jupiter etc, meteen uit zijn zuivere cirkelvorm raken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een ellips is een verzameling punten waarvan de verhouding tussen de afstand tot een brandpunt en die tot een richtlijn constant is. Een cirkel is een verzameling van punten waarbij de afstand tot een middelpunt constant is. Elke afwijking sluit uit dat het een eclips of een cirkel is. Globaal kan je wel zeggen: "het lijkt op een cirkel", "het lijkt op een eclips". Het middelpunt van de aarde is een vloeibare ijzerkern die in een 24-uur niet meer is dan een tollent bolletje. Heeft die altijd en overal dezelfde dichtheid (=middelpunt)? Zo nee? Dan is er geen vast middelpunt dus ook geen CONSTANTE voor middellijn of brandpunt. Banen van onze planeten lijken op circels of elipsen maar zijn het NIET.
Reddie
6 jaar geleden
@NGanzenveer Mathematisch gesproken heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Bovendien hebben alle planeten invloed op elkaar, en zullen het geen zuivere ellipsen zijn. Maar zeker geen cirkels. Verder hebben we ook nog de quantum afwijkingen.
Maar "geen vast middelpunt" doet niet ter zake. Het gaat om het massa-middelpunt (zwaartepunt) en niet om afstanden tot het aardoppervlak. Het massa middelpunt verplaatst niet. (dat is gewoon mechanica)