is dit nou een cirrostratus of toch niet?

(2e foto helemaal bovenin)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik denk dat het gewoon een wolk is die is uitgerekt.;)

Antwoorden (2)

Dit is geen Cirrostratus. De Cirrostratus staat er om bekend dat het een transparante deken is, en dat de zon er zonder moeite doorheen zou moeten kunnen schijnen. De zon wordt hier toch flink geblokkeerd en er is geen halo te zien, wat ook typisch is voor een Cirrostratus.

Ik moet zeggen, het is lastig om precies te zeggen welke wolkensoort dit is, ook omdat het zo'n klein wolkje is. Als we de bron mogen geloven, zit deze wolk het dichtste bij een Altostratus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, u zit wel in de buurt, maar deze is toch geen cirrostratus.
Beide foto’s tonen (inderdaad: boven de lagere bloemkoolwolken) een lenswolk, voluit een altocumulus lenticularis.
Die kan ontstaan in snelstromende stabiele hogere luchtlagen waar een of meer bijna verzadigde lagen in zitten tussen lagen die iets droger zijn.
Als de bovenwind zo’n snelstromend pakket over een bergkam (of een hele grote en veel minder snel in de lagere luchtlagen bewegende bloemkoolwolk) heen laat stromen, dan gaat het hele pakket even omhoog en meteen ook weer omlaag, en de bijna verzadigde laag geeft dan door de opstijging een aan die plaats gebonden dunne en vaak betrekkelijk smalle wolk (of als er meer vochtige lagen zijn zelfs meerdere van zulke dunne wolken boven elkaar gestapeld). Die dunne wolk geeft dus het hoogste deel van de bobbel aan, en de wind waait er voortdurend doorheen: aan de voorzijde worden druppeltjes gevormd en aan de achterzijde verdampen ze weer.

Toegevoegd na 1 uur:
Met het zoekwoord ‘lenticularis’ of de combinatie ‘lenticularis wolken’ kun je zoekend op afbeeldingen talloze fraaie verschijningsvormen van dit soort wolken bekijken. In gebieden met bergen is men er goed mee bekend, maar hier in het vlakke land zie je ze maar een enkele keer.

Toegevoegd na 2 uur:
Omdat lenticulariswolken een zichtbaar teken zijn van zeg maar een golfvormig ribbelende luchtstroming, wijs ik ook nog op een wat uitvoeriger uitleg daarover van de hand van weerverschijnselbeschrijver Kees Floor: http://www.kambeel.nl/meteo/iphone/epub/satbeelden/sat_h10.pdf
Bordensteker