Er wordt gesproken van kleine ijstijden, wanneer zijn die geweest?

er zou er eentje geweest zijn rond 1500-1500 maar (volgens een bericht in de Volkskrant) ook een rond 500 nC.
kan dat kloppen? zijn er nog meer geweest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor zover bekend, treden kleine ijstijden met tussenpozen van ca. 2500 jaar op.

Met de "Kleine IJstijd" wordt officieel de relatief koude periode bedoeld die duurde van de vijftiende tot en met de negentiende eeuw. Gemiddeld lag de temperatuur tijdens de Kleine IJstijd in West-Europa zo’n 1 à 2 graden onder de waarden die 1960 tot 1990 werden bereikt.

Onder klimaatonderzoekers wordt altijd gediscussieerd over de exacte periode van de Kleine IJstijd. Niet alleen voor diverse gebieden op aarde zijn er verschillen, maar het hangt er ook vanaf welk criterium wordt gekozen. Zo wordt voor de datering uitgegaan van de grootte van gletsjers, de aard en hoeveelheid van de neerslag, de hoogte van de boomgrens of de temperatuur in de Alpen. Voor de Lage Landen ligt het voor de hand de gemiddelde temperatuur in De Bilt en Brussel als uitgangspunt te nemen.
Van het najaar van 1315 tot de zomer van 1317 regende het vrijwel onafgebroken in het noorden, westen en midden van Europa en mislukten de oogsten. Dit leidde tot een grote hongersnood. Deze hongersnood wordt door sommigen gezien als het begin van de Kleine IJstijd. Anderen gaan ervan uit dat de Kleine IJstijd rond 1430 begon en tot halverwege de negentiende eeuw voortduurde. Zo bereikten of evenaarden veel gletsjers rond 1850 hun grootste uitbreiding sinds het einde van de laatste ijstijd. Hierna begon voor veel gletsjers een terugtrekking die zich in de twintigste eeuw versnelde.