is dit een meteorietsteen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is de steen opvallend licht van gewicht, toevallig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja de steen is zeer licht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen grap het is een vraag, heb hem op het land gevonden en niet op het strand en het is geen grap, wil duidelijke informatie weten

Antwoorden (5)

In de vorm dat alle stenen op aarde ooit eens vanuit de ruimte afkomstig waren: ja !

Maar voor een nauwkeuriger antwoord is veel meer informatie nodig dan een foto kan geven. Zeker zo'n onduidelijke als deze !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Stenen ontstaan ook uit lava, maar inderdaad ook dat materiaal zweefde ooit eens door de ruimte. Dat doet het nog steeds, overigens ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is een stukje meteorietsteen? Heb hem op het land gevonden in het zand
Waarschijnlijk niet. Het lijkt mij voorzover dat op de foto is te zien een steen met daarin verschillende soorten steen. Bovendien zitten er scherpe punten aan. Als zo,n meteoriet de dampkring binnenkomt dan wordt hij letterlijk gloeiend heet en verbrandt hij deels. Hij wordt als het ware tijdens zijn val gepolijst omdat de buitenkant ervan verdampt. Die scherpe stukken zouden de val nooit overleven en al weggebrand zijn voordat de steen de aarde raakte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het op het midden van het land gevonden op het zand
Nee. een meteoriet heeft één donkergrijze kleur en heeft een heel wollig patina, het lijkt alsof het fluweel is. Dit is zo te zien een samenklontering van enkele stenen en of dat op natuurlijke wijze zo gebeurd is of met een onzichtbare lijmsoort ( het meest voor de hand liggend) is zo niet te zeggen. Het sieraad dat je laat zien kan zo nooit uit de hemel zijn komen vallen, gezien de structuur is het daar veel te los voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee dit is een stukje verharding van een asfaltbetonweg uit de slijtlaag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar lijkt hij inderdaad op, ZOAB...
Je gaf aan dat de steen heel licht is.
Daarom lijkt het me heel waarschijnlijk dat het een zogenoemde 'slak' uit de hoogovens is.
Die worden vaak door bijvoorbeeld de gemeente op onverharde wegen en paden gelegd en / of gebruikt om door zogenoemd potlandcement te mengen.

Ik heb zelf regelmatig van dit soort stenen gevonden in de buurt van Havelte / Meppel, waar ook hoogovens zijn (al zijn die inmiddels buiten werking).
Deze slakken zijn heel licht, glad, voelen poreus aan maar tegelijkertijd stevig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slak_%28metallurgie%29