Hoe moet je de stand van een windhaan interpreteren?

Staat hij met de kopse kant naar waar de wind vandaan komt of kijkt hij in de richting waar de wind heen waait?
En hoe is dit verklaarbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Via de link vind je een uitgebreide discussie terug hierover. De vraag werd gesteld hoe je de wind moet intekenen op een kaart op basis van de gegevens van je weerstation. Ook wordt gesproken over een windvaan, maar het principe is voor een windhaan hetzelfde. En in een aantal reacties komt het antwoord op jouw vraag terug.

1) Luc schrijft: "De punt wijst naar de richting waar de wind naar toe gaat. Dit is inderdaad tegenovergesteld aan de windrichting waar de wind vandaan komt."
2) Eckie76 schrijft: "De punt, of roos, geeft altijd aan vanuit welke richting de wind komt.

De grote opvangvlakken aan de windvaan worden door de luchtstroming precies tegen de wind in gedraaid."

Het is best een leuke discussie, de moeite waard om helemaal te lezen. Maar in ieder geval is iedereen het erover eens dat een windvaan of windhaan wijst naar waar de wind vandaan komt. De verklaring is dat de vorm zo is dat de haan met de neus in de wind draait.

Dit krijg ik ook via wikipedia (bron 2) bevestigd:
"Toch wijst niet op alle torenspitsen de haan aan waar de wind vandaan komt."

Het ontkennende in deze zin slaat op dat het niet altijd een haan is, maar bijv. in Groningen een paard. Wat wel wordt bevestigd is dat de haan doorgaans "wijst...waar de wind vandaan komt"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel simpel. Welke richting de windvaan/haan opgaat ligt aan het oppervlakte. Je kunt dus ook een windhaan ontwerpen die met de kop in de richting wijst waar de wind naartoe gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk kan dat, maar dat is niet de gebruikelijke manier. je kunt hem ook zo bouwen dat de windhaan/windvaan met oostenwind naar het zuiden bouwt. in die zin heb je gelijk, maar ooit is afgesproken dat een windhaan/windvaan wijst naar waar de wind vandaan komt. dat het ook anders kan dat klopt natuurlijk.

Andere antwoorden (2)

Een windhaan "kijkt" (lees: wijst) naar de richting waar de wind naartoe waait.

Meestal bestaat het uit een metalen plaatje dat vrij beweegbaar is om een verticale as. Aan de ene zijde van de as heeft het plaatje een groter oppervlak, aan de andere zijde doorgaans een spits: het wijzende deel. Het wordt op een hoge plek geplaatst en zal door de winddruk in de wind draaien en zoedoende de windrichting aanwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan welk gedeelte van de haan het grootste oppervlakte heeft.
Volgens mij ligt het eraan hoe de windvaan is gebouwd. Een windvaan is niet symmetrisch, het voorste deel heeft een minder groot oppervlakte dan het achterste deel.De windvaan zit in het midden op een draaipunt.

Als de wind dwars staat op de windvaan, dan draait het gedeelte met het meeste oppervlak in de richting waar de wind naar toe gaat. Zie de afbeelding die ik voor je hebt gemaakt. Zo draait de haan in deze situatie met de kop (het gedeelte met het kleinste oppervlakte) in de richting waar de wind vandaan komt.

Als de delen symmetrisch zijn dan an de haan rondjes blijven draaien, dat is ook niet de bedoeling.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de windvaan op het stadhuis in domburg is onder het gedeelte met het grootste oppervlakte een pijlpunt aangebracht. In dat geval wijst het de richting aan van waar de wind naar toe gaat. Bij ontbreken van zo'n pijl (zoals bij een haan) moet je dus kijken naar het grootste oppervlakte, bij een haan doorgaans de kont met veren en in dat geval wijst de kont de richting aan waar de wind naartoe gaat.