wat gebeurt er met de wind achter de draaiende molenwieken?

is er uberhaupt wind achter de wieken of draaid deze de andere kant op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De wind "achter" de molenwieken beweegt verglijkbaar met de wind achter en boven een vliegtuigvleugel.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet van behoud van impuls impliceert dat de draaiing van de wieken wordt gecompenseerd door een gelijkwaardige draaiing van de luchtmassa's. Voordat de wind de wieken bereikt is het draaimoment namelijk 0. De situatie na het passeren van de molen moet dus ook een draaimoment van 0 opleveren. De lucht moet dus in tegengestelde richting gaan roteren als de wieken.
Hier zijn veel oplossingen voor mogelijk die gesimuleerd of door middel van metingen moeten worden gevonden. De theorie ontbreekt voor turbulente stromingen, zodat het echt een kwestie van uitproberen en simuleren is voordat het ontwerp van een windturbine goed voldoet. Als de wisselwerking tussen molen en de wervels achter de molen ongunstig is, kunnen allerlei vervelende effecten optreden. Goede vraag dus. Bij vogels onderzoekt men vaak juist de wervels (vortex) en past men de behoudswetten toe om na te gaan wat de vleugel doet.