Hoe komt het dat in de winter als het gaat sneeuwen ,dat dan rondom een put het sneeuw smelt( ofzo) ??

Ik liep met mij hond gister of eergisteren even rond terwijl het sneeuwde. ik liep langs een put en het viel me op dat er rond om de put geen sneeuw lag. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een put is een in, of zo je wilt een uitgang van een stelsel, dat verbonden is met het riool.
Aangezien onder grond war hogere temperaturen heersen, dan op de oppervlakte, ook al omdat er vak warm water op geloosd wordt, zal de warmte opstijgen naar de plaats waar het putdeksel zich bevindt en de sneeuw er omheen doen smelten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (1)

Nu zijn er verschillende soorten putten.

Een rioolput blijft schoon omdat het rioolwater dat er doorheen stroomt warmer is dan de buitentemperatuur en dat verwarmt de putdeksel waardoor er geen sneeuw op blijft liggen.

Rond een ouderwetse waterput zal er ook geen sneeuw blijven liggen, onder de grond is het grondwater ook warmer dan de buitenlucht, ook dit is voldoende om er voor te zorgen dat de put niet besneeuwd raakt.