Heeft sneeuw een functie?

Wat is het voordeel (voor de natuur) van sneeuw t.o.v. regen? En hoe zit dat met hagel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet alles op deze wereld heeft een nuttige functie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik, maar zou kunnen toch?
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je het hebt over "een functie", ga je er dan niet impliciet van uit dat er een doel is, en dus een ontwerp? Waarom zou alles een doel of een reden moeten hebben? Sneeuw en hagel zijn er gewoon. Hun ontstaan en bestaan volgt uit de natuurwetten. De levende natuur heeft er maar mee om te gaan. Sommige levensvormen zijn wellicht zelfs afhankelijk geworden van sneeuw. Dat wil echter niet zeggen dat sneeuw er is "ten behoeve van" die levensvormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag was óf sneeuw een functie heeft en zo ja, welke.
Ik hield bij het stellen van mijn vraag dus al rekening met de kans of misschien wel de waarschijnlijkheid dat sneeuw geen functie heeft. Gelukkig hoeft niet alles een doel en/of reden te hebben, maar als die er in dit geval wel zou zijn, dan zou ik dat graag weten.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat sneeuw en hagel ontworpen zijn met een functie.
Je kunt er wat eigenschappen aan constateren, maar die zijn het gevolg van de omstandigheden.
Er zit altijd water in de dampkring, de relatieve vochtigheid is nooit nul, en bij gebrek aan warmte bevriest het op verschillende manieren en valt dan onder invloed van de zwaartekracht naar beneden, waarbij water, warmte, sneeuw, hagel en zwaartekracht geen weet hebben van elkaars bestaan en dus ook niet bewust samenwerken.
Alle nut en plezier die we er aan beleven zijn toeval of later bedacht.
We hebben er trouwens ook vaak genoeg last en ellende van.
Creationisten denken daar mogelijk anders over, maar dan zou de vraag in een andere categorie moeten staan staan.
Dat neemt niet weg dat we ervan mogen genieten en ons verbazen over de schoonheid.
Je zou het (achteraf) als functioneel kunnen beschouwen dat er enorm veel water in de vorm van sneeuw en ijs op Groenland en in het Zuidpoolgebied ligt opgeslagen, waardoor de zeespiegel nu een comfortabel stuk lager is dan wanneer dat allemaal regenwater was geweest.
(Dat geldt niet voor het drijvende ijs en sneeuw van het Noordpoolgebied ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je heldere antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ben blij dat er toch iemand met een enigszins wetenschappelijke onderbouwing kwam :).

Andere antwoorden (2)

De functie van sneeuw zou isolatie kunnen zijn. Sneeuw bevat veel lucht dat en isolatielaagje vormt tegen bevriezen van de bodem
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Klopt, maar het is eerder een bijkomend voordeel dan een daadwerkelijke functie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een eigenschap is, dus niet eens een voordeel. Gewoon puur: een eigenschap. Zonder waarde-oordeel. Dat sommige levensvormen afhankelijk zijn geworden van die eigenschap is een losstaand verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, zou kunnen inderdaad.
Ja je kan sleeën en sneeuwballengevechten houden :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. :)