De warme lucht kan en zal vaak vocht bevatten in gasvorm dat afkomstig is van de bodem. Als ze opstijgt dan koelt ze af volgens een adiabaat (geen warmteuitwisseling en een dalende temperatuur bij een afnemende druk en volume). Daardoor gaat het vocht condenseren en zie je de opstijgende lucht aan de hand van condensdruppeltjes.
Een ander mogelijkheid is dat er stof of rook in de warme lucht zit. De aanwezigheid van waterdamp in de lucht heeft twee belangrijke effecten, lucht met veel waterdamp is wat lichter bij dezelfde druk en lucht met waterdamp koelt niet zo snel af door de condensatiewarmte als droge lucht.

Je kunt warme lucht ook wel zien in een huiskamer of vlak boven de grond aan buigingeffecten, waardoor je vervormingen ziet en licht donkereffecten. Dat komt door de structuur van convectiecellen met een smalle kern van stijgende lucht en een brede omhulling van dalende lucht. Een thermiekbel is meestal maar over een klein gedeelte van het oppervlak aanwezig en herkenbaar aan draaiende vogels en kleine wolkjes.

Voor koude lucht is het verhaal anders, die lucht heeft al lang in de bovenlucht verkeerd, en is vaak droog. De processen zijn omgekeerd, geen condensatie, maar geforceerde verdamping en een dalende lucht om de opstijgende lucht weer aan te vullen.

Eigenlijk vóel je de koude lucht alleen maar als er een bui aankomt, vlak voor het daadwerkelijk regent begint er altijd een bries op te steken. De regen zelf komt uit de opstijgende lucht in de buienwolk en de druppels en hagelstenen moeten door hun gewicht tegen de opstijgende lucht in naar beneden vallen.