Nee hoor, alleen de plaats van de storm was wat ongebruikelijk en vergeet niet, dat de meeste huizen in Amerika, naar onze begrippen, maar schuurtjes zijn, de bouw is daar totaal anders, dus meer schade.
Ook de stroomvoorziening is boven de grond, dus ook daar veel schade door omwaaiende bomen.
Wel bijzonder was zijn omvang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!
Een individuele storm zegt eigenlijk niets over het klimaat. Voor het klimaat wordt een inventaris van alle stormen gecombineerd met hun kracht gebruikt om met zinvolle getallen te komen.

Het klimaat is een statistische verdeling van het weer over een vrij te kiezen periode, je kunt het klimaat van de laatste 10 000 jaar beschouwen, van de laatste 10 miljoen jaar of van het laatste jaar enzovoorts. Klimaatverandering is daarom een vrij te interpreteren begrip. Je kunt de temperatuurverandering in de Noordzee, gedurende de laatste 10 jaar een klimaatverandering noemen, als je over die tijd beschouwt. Je kunt ook over honderd jaar kijken, dan zal het ook een klimaatverandering zijn neem ik aan. Kijk je echter over 10 000 jaar, dan zie je wel meer warme periodes, met aanwezigheid van zwaardvis en pijlstaartrog in het Kattegat (7000 tot 3000 voor Christus).

Met klimaatverandering worden dus steeds andere dingen bedoeld, en dat is voor de politiek natuurlijk erg prettig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet noodzakelijk . Maar het klimaatsysteem is heel complex en pas na een zeer lange tijd te doorgronden .
Dus het kàn ! Maar zoals altijd zullen er 'believers' zijn en 'non believers'
De storm is een toevallig samengaan van verschillende orkanen , die elk jaar lelijk huishouden in de Verenigde Staten en de Caraïben . Dat de storm in het druk bewoonde Noordoosten van de States aan wal gaat is eerder zeldzaam.
Wat in ieder geval vaststaat is dat de pacifistische oceaanstromen El Niño en El Niña voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de seizoensgebonden stormen en orkanen.