Waar kan ik uitleg vinden over de sterrenhemel boven brazilie?

Vanuit Brazilie heb je een hele andere sterrenhemel... en jammer genoeg is er eigenlijk niets te vinden over de namen e.d. Heeft iemand een aanbeveling om er iets over te vinden? De hemel is 's nachts zo mooi, maar het schijnt dat Brazilianen het zo normaal vinden dat er niets over te vinden is. Het zuiderkruis heb ik gevonden, maar de rest... er is iets wat op een winkelwagentje lijkt, met in de buurt 3 heldere sterren op een rij... Hoe bekijk je dat allemaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Het 'winkelwagentje' klinkt mij als het sterrenbeeld Orion. Onderstaande sterrenkaart heb ik kunnen vinden via de zoekterm 'equatorial star map', misschien kan je met die term meer informatie vinden die je zoekt.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel fijn voor je snelle antwoord... Ik ben hier al heel lang naar aan het zoeken. Niks zo verwarrend, als dat je iedere avond met je neus in de lucht loopt en niet weet waar je naar kijkt!
Heel veel bedankt!!
Dat je in Brazilië een andere sterrenhemel zou zien kan natuurlijk niet. Je ziet dezelfde sterren als wij in Nederland, alleen vanaf een andere kijkhoek.
Vanaf Campos, in het noord-oosten van de deelstaat Rio de Janeiro, is onderstaand panorama met contouren van sterrenbeelden aan de zuidelijke sterrenhemel te zien. Een prachtig vergezicht in de richting van het centrum van ons melkwegstelsel. Van links naar rechts zijn ondermeer het Melkwegcentrum in Sagittarius, heldere sterren in de staart van Scorpius, de zuidelijke hemelpool boven en rechts in de opening in het suikerriet, de donkere Kolenzaknevel en het Zuiderkruis zichtbaar. Ook het dichtstbijzijnde stersysteem, Alfa Centauri, en de reusachtige bolhoop Omega Centauri schijnen in deze sterrennacht.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ja, sorry, de sterrenhemel vanuit een andere hoek bekijken.. Maar allee, is wel een mooie verklarende foto... Vanuit Natal kijk ik er weer een beetje anders tegenaan, maar nu kan ik wel al veel dingen herkennen! Het 'winkelwagentje' (Ara, althans dat denk ik) staat bij mij wat meer gedraaid, maar is heel duidelijk te herkennen op de foto! Hartelijk Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je dezelfde sterren ziet als in Nederland, is slechts gedeeltelijk waar. Hoe zuidelijker je in Brazilië komt des te meer sterren zie je die hier in Nederland altijd onder de horizon blijven. Een voorbeeld is het Zuiderkruis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, natuurlijk zie je daar ook andere sterren! Zij hebben echt de poolster niet hoor!
Amadea
11 jaar geleden
Nee, die is daar niet te zien. Omdat die aan de andere kant van de wereld zichtbaar is. Maar dat betekent niet dat hij er niet is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt toch echt: "Je ziet dezelfde sterren als wij in Nederland, alleen vanaf een andere kijkhoek. "
Op het zuidelijk halfrond is weer alles andersom: kijkend naar het zuiden draaien de sterren rechtsom om de hemelpool; kijkend naar het noorden zien we de sterren naar links trekken. In noordelijke richtingen zien wij nu de sterrenbeelden die wij kennen van het noordelijk halfrond en die daar door het zuiden gingen; deze sterrenbeelden staan hier (net als de halve maan) op hun kop! In zuidelijke richting zien we sterrenbeelden die ons onbekend zijn. Vermeldenswaard zijn hier het Zuiderkruis (Crux Australis), de Grote Magellaanse wolken (een soort uitlopers van onze eigen melkweg) en de zeer heldere sterren Canopus, Achernar en Alpha-Centauri.

Er zijn nog twee grote verschillen met de noordelijke sterrenhemel. Allereerst ontbreekt er een poolster. Dat maakt het heel wat moeilijker om je richting te bepalen op basis van de stand van de sterren. De eenvoudigste maar niet erg nauwkeurige methode is om de verbindingslijn te trekken van Achernar naar een punt tussen het Zuiderkruis en (Hadar en) Alpha-Centauri. Halverwege deze lijn bevindt zich de zuidelijke pool. Een tweede verschil is dat de melkweg op sommige plaatsen veel helderder is dan bij ons. Hij loopt ongeveer langs Sirius, Vela (het Zeil) en Crux Australis (het Zuiderkruis) richting Scorpio (Schorpioen).

Je kunt precies zien op welke datum en tijd je maar wil en op welke plek op aarde hoe de hemel er dan uitziet met het computerprogramma stellarium: http://www.stellarium.org/nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google sky map op een smartphone, je kijkt naar het sterrenbeeld en houd de telefoon ertussen in night vision stand.