Oostenwind, dan gaat de luchtstroom het langst over land en met een hogedrukgebied op de juiste plaats heb je dan het warmste weer en vooral het meest bestendig. Wind uit het zuiden kan ook zorgen voor warm weer maar houdt niet lang genoeg aan voor een hittegolf van minimaal 5 dagen boven de 25 graden waarvan 3 boven 30 graden.

Zie plaatje voor de windrichting.

Toegevoegd na 7 minuten:
De weerkaart is dus van 4 augustus 1975: "In de zomer van 1975 kregen we in augustus te maken met een hittegolf die maar liefst 18 dagen duurden. De hittegolf begon op 29 juli en eindigde pas op 15 augustus. Op 8 augustus, liep de temperatuur in De Bilt op naar 32.9 graden, het was daarmee de warmste dag van deze unieke hittegolf. Nog nooit eerder heeft er zo`n lange hittegolf in ons land plaatsgevonden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je op school geleerd hebt, heeft NL een "zeeklimaat"
die zee zorgt voor gemiddeld matige temperaturen (uiteindelijk een gemiddelde land/zee temperatuur)

De enige weg waardoor "hitte" naar NL kan vloeien is uit een land-richting...simpelweg gezegd een wind vanuit het oosten tot zuiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar wind vanuit het zuiden zorgt nog niet voor een hittegolf omdat wind van het zuiden komt door een hogedrukgebied wat zich niet even lekker een week kan nestelen op 1 plaats. Wind uit het oosten komt vaak door een hogedrukgebied bij Scandinavie of iets zuidelijker en dat kan lang aanhouden.