Hoe kun je zelf het weer voorspellen door te kijken naar de natuur/jezelf of dieren?

Bijv door te kijken naar dieren wolken of jezelf bijv sommige mensen krijgen hoofdpijn voor onweer. Kan iemand me dus tips geven om zelf het weer te voorspellen door naar de natuur en jezelf of dieren te kijken of andere dingen als het kan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
mijn hond kan het weer exact voorspellen, maar hij houdt die informatie voor zichzelf

Antwoorden (4)

Duikelt de eend of gans, dan is er voor regen kans, dat is niet helemaal waar, want deze eend kan voor hetzelfde geld visjes aan het vangen zijn. Maar het is wel zo, dat als het slecht weer wil worden en met onweer bijvoorbeeld in de zomer, dan duikelt die eend en de gans. Eigenlijk worden ze een beetje onrustig: het voorgevoel er gaat ander weer komen.

De meeuw: zit die meeuw bijvoorbeeld op het weiland, zoals hier op het grasland, dan betekent dat vaak, dat het slecht weer is of wordt. En hoe verder die meeuw het land in trekt, hoe harder het gaat waaien. Maar wanneer de meeuwen op omgeploegd land zitten, ja, dan blijft het mooi!

De zwaluw: bij slecht weer vliegt die zwaluw laag. En dat komt, omdat de insecten voordat het slecht weer wordt laag zitten.

De ondergaande zon: als die zon ondergaat in een rode lucht, betekent dat, dat we de volgende dag mooi weer hebben.

We zeggen dan ook: ’s Avonds lucht rood, ’s morgens mooi weer aan boot.
En dan de ochtendzon nog en daarvan zeggen we: ’s Ochtends lucht rood, ’s avonds water in de sloot. Dat betekent vocht in de bovenlucht en dat is een slecht teken.

Vliegtuigstrepen: blijven die vliegtuigstrepen op een mooie zomerdag bijvoorbeeld staan, dan is er vocht in de bovenlucht en dat betekent toch wel de komst van slecht weer.

Schapenwolken: Schaapjes langs de hemelbaan kondigen wind en regen aan. Vaak, als de lucht dichttrekt vanuit het zuidwesten, vanuit het westen, met deze schapenwolkjes en de zon verdwijnt erin en is dat een teken, dat er een depressie aan komt. En een depressie betekent wind en regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op het antwoord hierboven nog een paar andere tips:
Windveren in de lucht betekenen altijd regen of weersverandering, een dag later. En een leuke die ik van een oude man in de Alpen hoorde, maar niet erg praktisch in ons land: als de vuursalamanders de berg op lopen gaat het regenen. Dat werkte wel.
Als je in de bergen bent komt er regen als de bergen verderop scherp zijn afgetekend. Als ze vaag zijn blijft het mooi weer. Komt er een dikke rol donkere wolken in de bergen opzetten, wegwezen, dan heb je nog uiterlijk twee uur om droog thuis te komen
Mijn ervaring is dat in landen als Ierland, Ijsland en Schotland, dus landen aan de rand van de wereld om het zo te zeggen, door de invloed van de oceaan, een weersvoorspelling maar een kwartier duurt, zo snel gaat het daar. In ons land heb je meestal een dagje.
Als duiven langdurig koeren krijg je ook regen.
Als op een dag in de zomer het begint met veel nevel is er ook grote kans op een mooie dag.
Normaal gesproken hoef je maar naar de lucht te kijken om te weten hoe het die dag zal worden. Een paraplu mee betekent vaak droog weer, maar dat is algemeen bekend....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel buiten zijn, om je heen kijken, en open staan voor de natuur.
Je zult nooit weten wat voor weer het over een week is, maar wel of het 'veilig' is om naar de sportclub te fietsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst zal je toch wel wat meer moeten weten over de weersystemen.
Een hogedrukgebied gaat meestal de neerslag tegen.
Een depressie veroorzaakt vrijwel altijd neerslag.

Dan zijn het de plaatsen waar deze systemen zich bevinden . belangrijk voor de windrichting.
Verder is er in de lucht aan de grond, waarin wij leven, vaak een andere windrichting dan de wind hoog in de lucht, het is vooral die hoge wind, die bepaald welk weer er komt.

Een sterk toenemende wind, kan betekenen, dat er een koufront is gepasseerd en het gaat opklaren,maar meestal afgewisseld met buien, het kan ook betekenen dat er een depressie dichterbij komt en er enige uren neerslag gaat vallen.
Zo betekent het toe of af nemen van de wind, wel dat het weer op korte termijn gaat veranderen.
Het wegvallen van de wind, kan betekenen dat het slechte weer voorbij is en er een hogedrukgebied naderbij komt of er al is.
Maar het kan ook betekenen dat we in het hart van een depressie zitten en het langdurig kan gaan regenen.
Zonder enige kennis van zaken, kan je dus ook weinig met de meeste voortekenen.
Maar enkele zijn zeker wel bruikbaar.
Een als maar verder toenemende hogere ( sluier) bewolking, betekent dat er neeslag onder weg is.
Het toenemen van de wind, gelijktijdig met het openbreken van de bewolking ( blauw) betekent, dat er een koufront aan komt, meestal met buien.
Het in de ochtend witvriezen van de grond in een vorstperiode, betekent, dat het met de vorst is gedaan en er dooiweer onderweg is.
Gaan de koeien met hun kont in de wind staan, dan zal het flink en langdurig gaan regenen.