Regenbogen zie je met je rug naar de zon. Voor je uit valt regen, meestal uit een bui. Het zonlicht valt op de regendruppels, waarvan sommige prachtige kleuren aannemen. Die druppels moeten zich dan wel precies in de goede richting bevinden; de richting hangt af van de stand van de zon. Gezamenlijk vormen de talrijke druppels een kleurrijke boog die bij voldoende vrij uitzicht met zijn beide 'benen' op de grond, de horizon staat.

Dus je zou een regenboog in het zuiden kunnen zien wanneer de zon noordelijk staat. Maar in Nederland komt de zon in het oosten op, draait naar het zuiden, en gaat in het westen weer onder. Dus zij komt niet in het noorden.

Het antwoord op jouw vraag is nee.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe groot moet de hoek zijn om de regenboog te zien, toch geen 180 graden?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik. Ik kan RECHT naar het zuiden kijken, en toch regelmatig een regenboog zien. Zonder in gekke hoeken te hoeven draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen: hoogzomer komt de zon wel wat verder naar het noorden op en gaat ook verder naar het noorden onder en een kleine afwijking van jouw tuin precies richting zuiden en je bent er al, maar ECHT in het zuiden is het onmogelijk. + Amadea

Andere antwoorden (4)

Ja, natuurlijk ,waarom niet ?
Ik had zowel mijn vorige huis als dit huis (in Duitsland, maar 3 kilometer over de grens) de tuin pal op het zuiden, en zag en zie in die richting regelmatig een regenboog.
Dus waarom het wel of niet zou kunnen kan ik je niet verklaren, maar dat ze gewoon in alle richtingen waar te nemen zijn, is een gegeven. 't Is maar net waar en hoe hoog de zon staat terwijl het regent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en nee.

Om te beginnen:

Een regenboog staat altijd exact aan de andere kant van waar de zon staat. Om de regenboog dus recht in het zuiden te hebben, moet de zon pal uit het noorden schijnen. Aangezien dat in NEderland nooit voorkomt, zal je nooit een regenboog hebben die met het hoogste punt in het zuiden staat.

Dat gezegd hebbende.. De zon komt op in het oosten, gaat door het zuiden en gaat onder in het westen... Ongeveer.. Namelijk: De zon komt in de zomer op de langste dag (21 juni) op op 30 graden noordelijk van oost, en gaat onder op 30 graden noordelijk van west.

Als we nu daarbij optellen dat een regenboog zich uitstrekt van 42 graden links en rechts van het hoogste punt kan je berekenen dat de regenboog tot maximaal 12 graden overlap kan hebben met het zuiden. Immers: Als de zon op 21 juni opkomt, staat deze slechts 30 graden van het noorde af. Het midden van een regenboog op de moment zou slechts 30 graden van het zuiden zijn. Genoeg om een 'been' te laten overlappen met het exacte zuiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, toch niet. De redenering van Jelle klopt, maar de noordelijkste stand van de zon bij opkomst/ondergang is 49,5° ten oosten/westen van noord. Dat heb ik uitgerekend met boldriehoeksformules en wordt ook bevestigd door bron. De straal van de regenboog is inderdaad 42° en dat is dus te weinig om een "been" precies in het zuiden te krijgen.
Vanaf 57,5° NB (Schotland) zou het net kunnen.
11 jaar geleden
Behalve de zon geeft ook de maan een regenboog. Moet het wel erg donker zijn. En die kan best in het zuiden staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En het moet volle maan zijn, dus het kan maar heel beperkt gebeuren...